Sibren Posthuma, Dyka: ‘Tijd voor nieuwe prikkels’
Sibren Posthuma (29) is de nieuwe Supply Chain Manager van Dyka. De voormalige Planning Manager bij GKN Fokker in Hoogeveen gaat zich in zijn nieuwe rol in eerste instantie vooral bezighouden met het verder professionaliseren van het S&OP-proces. ‘Naast de operationele invulling vind ik het belangrijk om samen continu te verbeteren. De combinatie tussen operationele zaken en continu verbeteren, is wat ik met name leuk vind’, aldus Posthuma.
Vanwaar de overstap?
‘Tijdens mijn studie ben ik bij Fokker terechtgekomen en het is tevens het eerste bedrijf waar ik na mijn studie heb gewerkt. Na 4,5 jaar vond ik het tijd voor een nieuwe omgeving, waar andere collega’s en vraagstukken zijn. Ik voelde dat het tijd was voor die nieuwe prikkels. De vliegtuigindustrie is normaal gesproken een relatief voorspelbare: orders worden vaak ver vooruit bevestigd en voorgefinancierd, waardoor er meestal goed zicht is op de portefeuille voor twee of drie jaar.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging kwam ik via een bericht van recruiter Martin Dröge van Objeqtive op LinkedIn op het spoor van de baan bij Dyka. Uiteindelijk zijn we samen het sollicitatietraject ingegaan en heb ik de overstap kunnen maken. De markt van Dyka – wij produceren systeemoplossingen voor regenwater, binnenklimaat, drinkwater en riolering en hebben een groot assortiment met 13.000 artikelen – is minder voorspelbaar. De fluctuaties in volumes zijn redelijk groot. Graag wilde ik een andere omgeving meemaken. Bij een andere omgeving hoort namelijk ook een andere supply chain-inrichting. Dyka sprak mij direct aan omdat het een interessant primair proces heeft en ik snel een klik had met de collega’s die ik sprak. Ook het internationale karakter sprak mij aan, Dyka is namelijk onderdeel van Tessenderlo Group.’
Wat houdt je functie in?
‘Als Supply Chain Manager van de productielocatie Steenwijk ben ik samen met het supply chain managementteam verantwoordelijk voor de voorraadbeheersing in de gehele keten, dus van bestellen tot en met levering of beschikbaarheid in onze vestigingen. Naast onze eigen productieartikelen hebben we ook handelsartikelen als lijmen en rubbers, die we vooral leveren aan specialisten zoals aannemers en installateurs. Het interessante aan de functie is wat mij betreft de autonomie en complexiteit. Ook heb je contact met veel verschillende partijen, zowel intern als extern.’
Wat staat er op de agenda?
‘De komende maanden moet ik nog veel mensen en processen leren kennen. Daarbij word ik direct aangesloten bij een aantal verbeterprojecten, zoals het verder professionaliseren van het S&OP-proces. Naast de operationele invulling vind ik het belangrijk om samen continu te verbeteren. De combinatie tussen operationele zaken en continu verbeteren, is wat ik met name leuk vind.’
Wat zijn de uitdagingen?
‘De grootste uitdaging is dat ik zelf moet wennen aan de producten en markt. Daarna wil ik met name bekijken hoe we de supply chain kunnen optimaliseren. Denk daarbij aan productieplanning en –beheersing en voorraadbeheer op zowel korte als lange termijn. Daarnaast is de coördinatie tussen de afdelingen Sales, Supply Chain Management en Productie belangrijk voor ons bedrijf. Ik heb er zin in!’