Sarah Mozes, Mepal: ‘Meteen een goede match’

Sarah Mozes

Sarah Mozes is de nieuwe Chief Operating Officer (COO) van Mepal. De voormalige VP Operations bij Ace & Tate vond er exact dat waar ze naar zocht: ‘Een bedrijf dat groot genoeg is om dingen professioneel te doen, maar klein genoeg om er het verschil te kunnen maken.’ 

Wat heb je geleerd in je vorige baan en waar kijk je met trots op terug?

‘Toen ik bij Ace & Tate (brillen) kwam, was het vanuit een start-up snel gegroeid. Omdat er nog te weinig logistieke structuur was en er het nodige spaak liep, waren ze op zoek naar een professional die voor hen de solide, schaalbare groei vorm kon geven, waarvoor ze mij benaderden. Toen ik na vijf jaar wegging, lag er een professionele supply chain en waren de onderliggende specialismen daarvoor ingevuld.’

Hoe kwam Mepal in beeld?

‘Een executive search-bureau benaderde mij in het najaar voor de baan van Chief Operating Officer bij Mepal. Ze hadden een lijst van kandidaten, maar er was meteen sprake van een goede match qua ervaring, persoonlijkheid en inpassing in het team.’

Kende je het bedrijf?

‘Nee. Ik kende het merk wel, onder meer via de broodtrommels van mijn kinderen, maar verder kende ik het bedrijf niet. De vacature was exact wat ik zocht: bij een bedrijf dat groot genoeg is om dingen professioneel te doen, maar klein genoeg om er het verschil te kunnen maken. Mepal groeide, net als Ace & Tate indertijd, hard, maar is wel een paar maten groter. Wat daarbij aantrekkelijk was: bij Ace & Tate maakten we gebruik van een extern logistiek dienstverlener. Mepal heeft het hele fulfilment in eigen handen, met een eigen warehouse. Die verantwoordelijkheid had ik nog niet eerder op deze manier gehad en was voor mij heel aantrekkelijk en een mooie aanvulling.’

Waarvoor ben je verantwoordelijk?

‘Ik ben binnen Mepal verantwoordelijk voor de supply chain en de gehele operatie, van de inkoop totdat het product bij de klant ligt – en eventueel zelfs nog daarna als er retourstromen zijn. En verder voor alles wat daarbij hoort zoals planning, assemblage – een spuitgieter maakt voor ons de onderdelen, die op sociale werkplaatsen in elkaar worden gezet – en voorraden in ons eigen warehouse in Lochem waar op drukke dagen zo’n 80 à 90 mensen werken. We leveren onze producten rechtstreeks via de website aan consumenten, maar ook business-to-business aan retailpartners in Europa.’

Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?

‘Drie belangrijke onderwerpen. Vorig jaar zomer was heel pittig, het piepte en kraakte om de orderstroom eruit te krijgen. Zoals de stromen ingericht waren, paste het niet meer in Lochem. Dat vergt strakkere en betere sturingsmechanismen, een beter inzicht in data en efficiencyslagen in de planning, zoals een betere afstemming met Sales zodat we komende zomer beter en soepeler aan de klantvraag kunnen voldoen. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat we hard blijven groeien en daar hebben we een langetermijn supply chain- en netwerkplan voor nodig. Daarin heeft m’n voorganger al de eerste contouren geschetst en gaan we verder onderzoeken of we op termijn gebruik gaan maken van additionele externe oplossingen qua ruimte of diensten. En het derde punt is wat we Mepal Digitaal noemen: we zijn al onze processen aan het herdefiniëren voor de toekomst en kijken welk systeemlandschap daar het beste bij past. Zo gaan we een nieuw Enterprise Resource Planning (ERP) implementeren.’