Samenwerking Homerr en Metapack maakt e-commerce duurzamer
Pakketdienst Homerr maakt voortaan gebruik van het Delivery Manager Platform van Metapack. Retailers kunnen daardoor consumenten een duurzame verzendmethode aanbieden bij het ontvangen en retourneren van pakketten. Ook krijgen consumenten zo meer controle en zekerheid over de bezorging van bestelde goederen. De samenwerking tussen Homerr en Metapack ging van start op meer dan 2000 locaties in Nederland en België.
Duurzaam verzenden wordt voor consumenten een steeds belangrijkere overweging bij het doen van een aankoop. Volgens nieuw onderzoek van Metapack, specialist in e-commerce delivery-technologie, overweegt bijna 75 procent van de online shoppers na te denken over het op een duurzame manier versturen van pakketten. Daarnaast geeft 32 procent van de consumenten aan dat duurzaamheid de belangrijkste factor is bij het kiezen van de bezorgopties.
Scale-up Homerr biedt een duurzame en sociale oplossing in de problematiek rondom het ontvangen en versturen van pakketten. Het maakt daarbij gebruik van bestaande routes en verzamelpunten, waardoor tot 79 procent van de CO2-uitstoot per pakket wordt bespaard. Het distributienetwerk van Homerr bestaat daarnaast uit ServicePunten (zoals lokale winkels) en BuurtPunten (privéwoningen). Retourlabels of formulieren zijn voor deze service niet nodig, om zo ook te besparen op papier en inkt.
Duurzame bezorgopties
‘In de detailhandel is het van groot belang dat retailers hun consumenten duurzame bezorgopties kunnen aanbieden’, zegt David Randall, Director Sustainability bij Metapack. Hij laat weten blij te zijn Homerr aan het Metapack-platform toe te kunnen voegen. ‘Door onze samenwerking in Nederland en België kunnen we het onze retailers niet alleen makkelijker maken om te voldoen aan de groeiende vraag van consumenten naar duurzame verzendopties, maar kunnen we diezelfde consument ook voorzien van een flexibele methode om pakketten te ontvangen’, aldus Randall.
Duurzaamheid zo klantvriendelijk mogelijk maken
‘Duurzaamheid is een krachtig waardevoorstel geworden voor de steeds bewuster wordende consument. Ons doel is om duurzaamheid zo klantvriendelijk mogelijk te maken en de consument bewuster te maken van online aankopen’, stelt Managing Director Juriaan Matthijssen van Homerr. Co-founder Mark-Jan Pieterse vult aan: ‘Van een start-up groeide Homerr uit tot een internationaal opererende organisatie. Dankzij de samenwerking met Metapack kunnen we e-commerce nu nog socialer en duurzamer maken.’