Royal Canin: ‘Sustainable sourcing is de enige manier om ketens duurzaam veilig te stellen’
Er komt met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) heel wat op bedrijven af. Inkoopafdelingen maken zich zorgen om de ketenverantwoordelijkheid die bedrijven met de komst van de Europese wet gaan krijgen. En vooral ook over de administratieve verplichtingen die de wet met zich meebrengt. Royal Canin is al tien stappen verder. ‘We monitoren onze ketenimpact al jaren, want meten is de eerste stap als je wilt verbeteren.’ Een gesprek met Sustainable Sourcing Director Luc Beerens over de vele gezichten van sustainable sourcing.
De ambitie van Royal Canin, leverancier van honden- en kattenvoer en onderdeel van Mars, is om in 2025 klimaatneutraal te zijn. Maar duurzaamheid gaat verder dan dat, zegt Beerens. ‘We kijken naar onze CO2-footprint, maar ook een eerlijk inkomen voor alle spelers in de keten en naar milieuaspecten zoals waterstress en biodiversiteit.’
Die duurzame visie is niet iets van de laatste jaren, vertelt hij. ‘Ik werk al dertig jaar bij Mars en toen ik begon waren we al bezig met de herkomst van onze cacao. Niet alleen omdat we het belangrijk vinden dat we zelf verantwoordelijkheid nemen voor onze acties, maar ook om leveranties in de toekomst veilig te stellen. Als je je ogen sluit voor zaken als ontbossing of moderne slavernij, dan loop je als bedrijf vroeg of laat gewoon leverrisico’s.’
Beerens heeft lang als inkoper gewerkt in onder meer de chocoladetak en de foodtak van Mars. Daarna stapte hij over naar het Corporate Sustainability Team. Sinds begin 2022 is hij bij Royal Canin verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met duurzaamheid in de inkoopketen. Hij vertelt: ‘We hebben fabrieken wereldwijd, zodat we dicht bij afzetmarkten kunnen produceren en waar mogelijk ook dichtbij kunnen sourcen. Voor sommige grondstoffen lukt dat makkelijk omdat je die wereldwijd kunt verbouwen, voor andere is dat lastiger.’ … … …
Verder lezen?