Robots, de futuristische redders van de logistiek
De logistieke sector zucht onder een nijpend personeelstekort, maar de redding is nabij. Een bont gezelschap van mobiele robots staat te trappelen om het schaarser wordende magazijnpersoneel te hulp te schieten. Hoe ziet de markt voor deze zogenaamde Autonomous Mobile Robots (AMR’s) eruit? Wat kunnen ze, wat kosten ze, en hoe flexibel zijn ze nu eigenlijk? Een inventarisatie van deze futuristische redders van de logistiek.
De sfeer was bijna euforisch, tijdens de opening van het nieuwe Europese hoofdkantoor van Locus Robotics in Amsterdam. Het Amerikaanse bedrijf levert zogenaamde ‘personal assistance’ AMR’s, die als een soort zelfsturende orderpickkarren door een magazijn bewegen, menselijke collega’s loopwerk uit handen nemen en ondersteuning bieden bij het orderverzamelen.
In de presentatiezaal van het ruime pand – met fraai uitzicht op het IJ – legde CEO Rick Faulk uit waarom hij de toekomst zo zonnig tegemoet ziet. ‘We zitten in een perfecte storm. Er is een tekort aan personeel, de loonkosten zijn hoog, de vraag naar e-commerce neemt toe en bedrijven moeten steeds sneller leveren. AMR’s zijn de juiste oplossing op het juiste moment.’
Volgens Robert van Ree van Servator Group, adviseur op het gebied van magazijnautomatisering, staan de seinen voor magazijnrobots inderdaad op groen. ‘Vooral voor de wat kleinere magazijnoperaties waarvoor mechanisering nog geen optie is, zijn AMR’s een aantrekkelijk alternatief waarbij je je magazijn grotendeels intact kunt laten. Je hoeft voor robots niet per se een hoog outbound-volume te hebben en je bent relatief snel operationeel. De initiële investering ligt ook lager: een shuttlesysteem kost al snel enkele miljoenen euro’s, terwijl robots beginnen met een ton of zeven.’
Het hard groeiende Active Ants, fulfilmentpartner voor webwinkels, heeft een bewuste keuze voor robots gemaakt in plaats van een gemechaniseerde oplossing met rollenbanen. In het recent geopende fulfilmentcenter in Roosendaal rijden meer dan honderd AMR’s van de Indiase leverancier GreyOrange rond. … … …
Verder lezen?
Het volledige 5-pagina’s tellende artikel is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem dan nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine. >>