Robotisering haalt Picnic in Nederland uit de rode cijfers

Picnic

Onlinesupermarkt Picnic heeft het afgelopen jaar in Nederland voor het eerst winst gemaakt. Volgens directeur en oprichter Michiel Muller is dat vooral te danken aan robotisering van het distributiecentrum in Utrecht. Toch is Picnic nog lang niet winstgevend: vorig jaar boekte de supermarkt nog een verlies van ruim 220 miljoen euro.

Uit het jaarverslag blijkt dat de totale omzet van Picnic met ruim een derde steeg tot meer dan 1,2 miljard euro in 2023. Het grootste deel daarvan komt uit Nederland: de omzet nam hier met 28 procent toe tot bijna 800 miljoen euro. Ondanks dat oversteeg het 220 miljoen euro tellende nettoverlies van de hele groep het afgelopen jaar echter zelfs dat van 2022, toen het nog bijna 209 miljoen euro bedroeg.

Robotisering dc Utrecht

In Nederland werd dus voor het eerst wél winst geboekt, alhoewel Picnic niet bekendmaakte hoeveel. Muller schrijft de zwarte cijfers vooral toe aan robotisering van het distributiecentrum (dc) in Utrecht, waardoor efficiënter gewerkt kan worden. ‘In de laatste maand van het jaar waren we winstgevend, en dat terwijl op dat moment slechts 30 procent van het volume gerobotiseerd was’, meldt hij aan De Ondernemer.

Eerder dit jaar werd het manueel dc in Zaandam gesloten en opende Picnic in Dordrecht een tweede gerobotiseerd distributiecentrum. Muller: ‘We zijn dat nu aan het opstarten en uitrollen. Eind van dit jaar hopen we 50 procent van het volume gerobotiseerd te hebben. Dat moet ons helpen nog winstgevender te worden. Het is de bedoeling om uiteindelijk andere distributiecentra in Nederland ook te robotiseren.’

Uitbreiding van assortiment

In ons land telt Picnic behalve acht distributiecentra ook 57 hubs. Het afgelopen jaar kwamen daar geen nieuwe bij. Ondanks dat steeg het volume met 30 procent. Volgens Muller een teken dat de trend van online boodschappen doen ontzettend sterk is, met name bij jonge gezinnen. De goede resultaten zijn ook een gevolg van assortimentsuitbreiding. Het productaanbod groeide van 873 naar ruim 1600 artikelen.

In Duitsland en Frankrijk realiseerde de onlinesupermarkt eveneens een flinke groei, van respectievelijk 41 en 147 procent. ‘In Duitsland hebben we nu acht distributiecentra en in Frankrijk twee. Komend jaar openen we een gerobotiseerd dc in Oberhausen. In het buitenland groeien we dus flink, maar daar gaan ook de investeringen in zitten. Internationaal zijn we dan ook nog niet winstgevend’, aldus Muller tegen De Ondernemer.