Rituals zet talentmanagement bovenaan de agenda

Rituals

Rituals heeft steeds meer talenten nodig om de uitdijende en complexer wordende supply chain te managen. Daarom heeft de directie besloten talentmanagement bovenaan de agenda te zetten. Tijdens een op 25 januari gehouden drukbezochte workshop van de SCM Directors Club op het Rituals-hoofdkantoor in Amsterdam legt Remco de Marie uit hoe zijn bedrijf invulling geeft aan het begrip talentmanagement. ‘We waren drukker met het aantrekken van mensen dan met het ontwikkelen van onze supply chain.’ 

Door Marcel te Lindert 

Rituals groeit razendsnel. Elk jaar opent het cosmeticamerk 150 tot 200 nieuwe winkels. Voor dit jaar staan zelfs 204 openingen gepland. Daarnaast groeit ook de verkoop via andere parfumerieën en warenhuizen zoals Douglas en De Bijenkorf. ‘Onze producten liggen achter zo’n 3500 deuren. Dit jaar groeit dat aantal met nog eens 600 deuren’, vertelt Remco de Marie, hoofd planningsoplossingen bij Rituals. ‘Op piekmomenten versturen we maar liefst 120.000 dozen per dag naar al die winkels. En dan hebben we het nog niet over de 5 miljoen e-commerce-orders per jaar.’

Productie volledig uitbesteed

De supply chain van Rituals staat voor de uitdaging niet alleen de groei maar ook de toenemende complexiteit te managen. Het bedrijf produceert zelf niets, maar heeft dat volledig uitbesteed. ‘Wij hebben op dit moment 104 leveranciers. Niet alleen sturen we deze leveranciers aan, maar ook de leveranciers van die leveranciers. Wij bepalen waar onze producenten hun grondstoffen en verpakkingsmaterialen moeten bestellen’, meldt De Marie, die uitlegt dat de supply chain-organisatie uit zes onderdelen bestaat. ‘Het nieuwste onderdeel hebben we vorig jaar toegevoegd: execution. Elke week checken we of alles op schema loopt voor bijvoorbeeld die productlancering over drie maanden.’

De supply chain-organisatie groeit zo mogelijk nog sneller. Vijf jaar geleden had Rituals nog zo’n dertig supply chain professionals aan het werk. Eind dit jaar zijn dat er naar verwachting 106. ‘En natuurlijk zijn er ook mensen die ons bedrijf verlaten’, aldus De Marie. ‘We hebben dus voortdurend nieuwe mensen nodig. Op een gegeven moment voelden we ons bijna fulltime recruiters. We waren drukker met het aantrekken van mensen dan met het ontwikkelen van onze supply chain. Nu hebben we voor supply chain een fulltime recruiter in dienst. Die staat op beurzen en talentendagen en onderhoudt een supply chain pool. Talent dat nu niet in aanmerking komt voor een functie, houden we graag bij ons.’

Talentmanagement op nr. 1

Uit recent onderzoek van Supply Chain Media onder supply chain executives blijkt dat talentmanagement onderaan het prioriteitenlijstje staat. De meeste aandacht gaat uit naar thema’s als digitalisering, kostenbeheersing en duurzaamheid. Binnen Rituals was dat niet anders. ‘In 2022 stond talentmanagement nog op de zevende plaats, maar nu staat het bovenaan. Hoe trekken we talent aan? En hoe ontwikkelen we dat talent? Dat zijn de vragen waarop we een antwoord proberen te vinden’, aldus De Marie.

Talenten die worden aangenomen, doorlopen een vast programma. Eén van de eerste onderdelen is een bootcamp van twee dagen waarin directieleden uitleggen wat ze van nieuwe talenten verwachten. ‘Daarnaast hebben we met hulp van Involvation een supply chain academy opgezet. Elk lid van onze supply chain-organisatie heeft het programma van die academy verplicht moeten volgen om maar dezelfde taal te leren spreken. Dat programma bestond uit online en klassikale trainingen, maar ook uit presentatieopdrachten: wat zou jij nou willen veranderen aan de supply chain?’

Kans geven op promotie

Dit jaar ligt het accent in de supply chain academy op analytics. Hoe maak je van data informatie? Hoe maak je die data en die informatie presenteerbaar? En hoe kunnen we data gebruiken om te voorspellen? ‘Wederom moet iedereen dat programma doorlopen’, benadrukt De Marie. ‘Daarnaast kunnen medewerkers zich inschrijven voor verschillende trainingen, van time management tot leren presenteren. Voor managers hebben we speciale trainingen, waarin duidelijk wordt wat we van elke manager op elk niveau verwachten. Hoe breng je je visie over? En hoe moet je je doelen stellen? Ook besteden we aandacht aan projectmanagement, aangezien we dit jaar zo’n tachtig projecten draaien. In feite is iedereen dus ook een projectmanager.’

Voor jong talent heeft Rituals een speciaal programma ontwikkeld. Elk jaar nemen zo’n dertig veelbelovende jonge medewerkers daaraan deel. ‘We nemen niet alleen supply chain managers van buiten aan, maar geven ook talentvolle medewerkers binnen het bedrijf de kans om door te groeien naar een managementfunctie. Vorig jaar telde onze organisatie zo’n zeventig mensen, waarvan er tien promotie hebben gekregen’, aldus De Marie. ‘Waren ze daaraan toe? Misschien niet allemaal, maar wij leren ze zwemmen. Want als we hen niet de kans geven, gaan ze lopen.’