Retailers moeten consumenten helpen bij het maken van duurzame keuzes

retailers

Nederlandse retailers doen er goed aan consumenten te helpen bij het kiezen van duurzamere producten en het maken van duurzamere keuzes vóór en na hun bestelling. Uit cijfers van de Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail van Manhattan Associates, Google Cloud en Zebra Technologies blijkt namelijk dat shoppers zich steeds meer bewust zijn van de impact van hun bestellingen op het milieu en de maatschappij. Zo geeft 80 procent de voorkeur aan milieuvriendelijke producten en is 87 procent meer geneigd een product te kopen met een herbruikbare verpakking.

Retailers kunnen zich volgens Manhattan onderscheiden door te communiceren over hun eigen duurzaamheidsinitiatieven en door transparant te zijn over welke producten duurzaam zijn en welke niet. 70 procent van de ondervraagde Nederlandse retailers geeft aan over duurzaamheidsinitiatieven en ESG-praktijken te publiceren. 80 procent vindt ook dat ze beter communiceren over de herkomst van producten. Een verbeterkans voor retailers ligt in het plaatsen van een filter in hun webshop, zodat consumenten proactief voor duurzame producten kunnen kiezen. Op dit moment biedt slechts 23 procent deze geavanceerde filtermogelijkheid, meldt Manhattan.

Meest duurzame bezorgoptie

Daarnaast kunnen shoppers ook duurzamere keuzes maken als ze in webshops worden gewezen op de meest duurzame bezorgoptie. Bijvoorbeeld door de CO2-voetafdruk per leveringsmethode te laten zien. Momenteel doet maar 10 procent van de retailers dat. Consumenten kunnen ook duurzamere keuzes maken als retailers flexibele leveropties bieden en ze zelf kunnen bepalen waar ze hun bestelling ontvangen. Nog niet alle retailers geven shoppers naast thuisbezorging de mogelijkheid om bestellingen op te halen bij een afhaalpunt (70%) of in de winkel (60%), laat staan dat shoppers binnen één en dezelfde order kunnen kiezen voor een gesplitste levering (10%).

Eerder deze maand maakte Descartes Systems Group overigens nog melding van een veranderde houding van consumenten ten opzichte van milieu-impact. Volgens het derde jaarlijkse onderzoek van Descartes naar het sentiment van consumenten over e-commerce zouden juist steeds mínder consumenten bij hun bestelling rekening houden met de impact daarvan op het milieu. Door financiële druk zouden de prioriteiten de afgelopen jaren zijn verschoven, waardoor nog maar 58 procent van de shoppers – met name de jongere generaties – rekening houdt met de milieu-impact, tegenover 63 procent in 2023 en 65 procent in 2022.

Bestellingen annuleren of wijzigen

Volgens de benchmark van Manhattan houden veel retailers consumenten na het plaatsen van de bestelling op de hoogte van de status van hun bestelling (80%), sommige ook via hun eigen website of app (65%). Slechts een op de drie retailers biedt shoppers ook de mogelijkheid om een bestelling te wijzigen of te annuleren. 83 procent van de Nederlandse shoppers zou echter graag over deze self-servicemogelijkheden beschikken. Als zij een bestelling kunnen wijzigen of annuleren, kunnen retailers onnodige bestellingen en retourneringen voorkomen, met een positieve impact op het milieu.

‘Er is een groeiende behoefte bij shoppers om duurzame producten te kopen. Daar spelen Nederlandse retailers al goed op in door onder meer over de herkomst van producten te communiceren. Maar er is ook genoeg te winnen om aan de hoge verwachtingen van shoppers te voldoen. Als retailers duurzame producten makkelijker vindbaar maken in hun webshops, is dat zowel een commercieel slimme als milieuvriendelijke verbetering’, aldus Pieter Van den Broecke, managing director van Manhattan Associates van onder meer Nederland en België.

Real-time inzicht in toeleveringsketen

‘Verder is het anno 2024 essentieel dat retailers ook real-time inzicht hebben in waar producten zich in hun toeleveringsketen bevinden en wat hun actuele voorraad is. Dit om shoppers 24/7 te helpen kiezen voor de meest duurzame bezorgoptie – of dat nu thuis, bij een afhaalpunt of in de winkel is. Maar ook om het mogelijk te maken op het laatste moment een bestelling te annuleren, waardoor bespaard kan worden op verpakkingsmateriaal en transport, met een positieve impact op het milieu tot gevolg’, aldus Van den Broecke.