Remco van Haastrecht, Solar: ‘Met de supply chain nog dichter op de klant zitten’
Hoe kun je als groothandel in installatie- en elektrotechniek, verwarming en sanitair je waarde voor de klant vergroten? En welke rol speelt de supply chain in zo’n customer intimacy-strategie? Het zijn vragen die Remco van Haastrecht, VP Operations bij Solar Nederland, dagelijks bezighouden. ‘We willen het consumentendenken in deze traditionele markt brengen.’
Solar is een van oorsprong Deens familiebedrijf dat genoteerd is aan de beurs in Kopenhagen (Copenhagen Stock Exchange). Het bedrijf heeft behalve in de Scandinavische landen ook vestigingen in Polen en Nederland. Met een kleine 4000 medewerkers behaalt Solar een jaaromzet van circa 2 miljard euro.
VP Operations Nederland Remco van Haastrecht: ‘We zijn in onze thuismarkt veruit marktleider. Hier in Nederland is Technische Unie onze grootste concurrent. De meeste groothandels specialiseren zich in elektra of warmte. Wij geloven in de kracht van een breed assortiment, we zijn een one-stop shop voor installateurs.’
Behalve op installatiebedrijven richt Solar zich ook op de industrie, zoals machinebouwers, en op de handel, zoals bouwmarkten. Wat niet wegneemt dat nieuwbouw en verbouw van woningen voor veruit de meeste business zorgt. ‘De installatiebranche is een traditionele markt, met een grote loyaliteit tussen klant en distributeur. Een markt die vaak lokaalgedreven is. ’s Ochtends rijdt een installateur langs de groothandel om alle materialen die hij die dag nodig heeft op te halen. Aan groothandels de taak om ervoor te zorgen dat ze voldoende pick-up points in het land hebben en dat die altijd goed worden bevoorraad.’
Maar Van Haastrecht gelooft dat, om klaar te zijn voor de toekomst, Solar Nederland ook op andere manieren waarde moet creëren voor de klant.
Op welke manier willen jullie klantwaarde gaan creëren?
‘Wij geloven dat je de klanttevredenheid ook kunt vergroten door kennis over te dragen en door het bieden van services, zoals bijvoorbeeld het plug-and-play gereedmaken van producten. De ontwikkelingen in onze branche gaan ontzettend snel. … … …