Raymond van der Putten, Zuiver Group: ‘Structuur aanbrengen in creatief bedrijf’
Met de merken Zuiver, Dutchbone, Bold Monkey, Banne en een white label-collectie schudt de Zuiver Group de meubelindustrie op met betaalbaar design. Vanwege de sterke groei werd Raymond van der Putten in 2019 aangesteld als Supply Chain Director. Zijn missie: in een bedrijf met creatieve genen toch gestructureerde processen aanbrengen die de groei faciliteren. Inmiddels is er een nieuw warehouse, is de ERP-implementatie in volle gang en is Van der Putten verantwoordelijk voor de gehele operations.
Van der Putten belandde als werktuigbouwkundige op een bijzondere manier in de supply chain. Albert Heijn zocht begin deze eeuw een facility manager met een werktuigbouwkundige achtergrond om richting te geven aan de mechanisatie van het distributiecentrum. Hoewel hij niet wist wat hij ervan moest verwachten, ging Van der Putten die uitdaging aan. ‘Albert Heijn stond aan de vooravond van de mechanisering die nu overal is doorgevoerd en had nog geen idee hoe ze de operatie en de technische dienst moest laten samenwerken.
Voor hij het wist, was hij onderdeel van de 24/7 logistieke operatie van Albert Heijn. Een wereld die hij fascinerend vond. Toch ging hij een kleine vijf jaar later in op het aanbod van moedermaatschappij Ahold om te komen werken voor de nieuw opgezette centrale inkoopafdeling, waar hij verantwoordelijk werd voor de inkoop van transport en logistiek voor de Europese werkmaatschappijen. Hij merkte dat dit een wereld was waar nog ‘veel viel te innoveren’. Hij kon er zijn ei prima in kwijt.
Waarom ging je weg bij Ahold en koos je voor de consultancy?
‘Dat kwam eigenlijk toevallig op mijn pad. Twee leidinggevenden bij Ahold begonnen voor zichzelf met een inkoopbureau dat de non-product related-inkoop doet voor andere bedrijven. Ze zochten iemand die verstand had van de inkoop van logistieke producten en dienstverlening. Ik vond het na bijna tien jaar bij Ahold wel tijd voor wat anders. De consultancy trok, zeker omdat ik zag dat veel bedrijven koudwatervrees hebben om te innoveren en om nieuwe technologie toe te passen. Uiteindelijk heb ik bijna tien jaar als inkoopadviseur gewerkt voor klanten zoals Pon, Superunie, Blokker, Fokker en Kuehne + Nagel.’ … … …
Verder lezen?
Het volledige artikel van 6 pagina’s is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>