Project elektrische stadsdistributie Rotterdam en Schiedam succesvol
Studenten Logistics Management van de Hogeschool Rotterdam hebben vijf maanden lang de stadsdistributie van Rotterdam en Schiedam verzorgd voor Nedcargo. Het project HR Cargo, dat draaide van september 2019 tot en met januari 2020, betrof een praktijkonderzoek van de hogeschool waarin de studenten de last mile efficiënter en duurzamer maakten door gebruik te maken van elektrische auto’s.
In het onderzoek werkten verschillende partijen nauw samen. Logistiek dienstverlener Nedcargo leverde de te bezorgen spullen af op een hub bij GroenCollect, een bedrijf dat zich inzet voor duurzame afvalinzameling. Op deze hub werden de dozen overgeladen in de elektrische cargobike of e-tuktuk van DOCKR, of in de Goupil van GroenCollect. Vervolgens bepaalde de planningssoftware van RoutiGo de optimale route. De rol van de studenten was om de goederen uiteindelijk via die route met de elektrische voertuigen naar de klant te brengen.
Goede resultaten
Niet alleen alle partners tonen zich na afloop van het project tevreden, ook de klant ziet alleen maar voordelen. ‘Belevering met deze kleine elektrische voertuigen gaat veel sneller dan met een vrachtwagen. Ze zijn zó overal neergezet en snel uitgeladen. Ook heb ik niet zo’n grote vrachtwagen voor mijn deur staan, dat is prettiger voor onze klanten. Dat het CO2-neutraal gebeurt, is beter voor iedereen. Alleen maar winstpunten dus’, aldus Kenneth van Dijk, assistent-bedrijfsleider van Café in the City in Rotterdam.
Doel gemeenten
Het vergroenen van stadsdistributie staat hoog op de agenda bij veel gemeenten. In 2019 bijvoorbeeld heeft de gemeente Den Haag een website gelanceerd die volledig in het teken staat van een schone stedelijke distributie. Het doel is om in 2025 de bevoorrading in de binnenstad te verzorgen met uitsluitend emissieloze voertuigen. Ook de gemeente Rotterdam heeft die ambitie uitgesproken in het rapport ‘aanpak nul emissie mobiliteit’ in november 2019. Rotterdam ziet momenteel het gebruik van elektrische aandrijving als het enige alternatief om dit doel te realiseren. Om dat beleid maximaal te ondersteunen, werkt de gemeente aan infrastructuur die hierop aansluit, zoals een beschikbare laadinfrastructuur en een toename van waterstofvulpunten of snelladers.