Producenten en retail zetten in op snelle herziening supply chain-strategie
Een ruime meerderheid (66 procent) van de producenten van consumentengoederen en de retailers wil hun supply chain-strategie de komende drie jaar ingrijpend veranderen. De plannen zijn ingegeven door de coronapandemie en worden noodzakelijk geacht om over meer veerkracht te beschikken. Slechts 23 procent van de producenten en 28 procent van de retailers is van mening dat hun supply chain wendbaar genoeg is. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Capgemini Research Institute, waarin de impact van de verstoringen van het afgelopen jaar op de supply chains voor consumentenproducten en retail werd onderzocht.
Covid-19 was een wake-up call: 85 procent van de producenten voor consumentengoederen en 88 procent van de retailers zegt te maken te hebben gehad met verstoringen. Van hen gaven respectievelijk 63 en 71 procent ook aan dat het minstens drie maanden duurde voordat hun supply chain van de disrupties was hersteld. Als gevolg hiervan zijn organisaties hun strategieën aan het heroriënteren. Ze richten zich daarbij op drie kritieke gebieden.
De overstap naar demand sensing
Meer dan tweederde van de producenten en retailers (68%) zegt problemen te hebben ondervonden bij de planning van de vraag door een gebrek aan nauwkeurige en actuele informatie over de fluctuerende klantvraag tijdens de pandemie. Om de forecasting te verbeteren, is 66 procent van de organisaties van plan de supply chains na de pandemie te segmenteren op basis van vraagpatronen, productwaarde en regionale dimensies. 54 procent zegt analytics/machine learning te zullen gebruiken voor vraagprognoses om zo de impact van Covid-19 het hoofd te bieden.
Visibility cruciaal
75 procent van de bedrijven in consumentengoederen kwam in de problemen toen ze als gevolg van Covid-19 snel hun productiecapaciteit moesten verhogen of verlagen. Om voldoende flexibiliteit te creëren voor een reactie op plotselinge verschuivingen in de vraag, moeten fabrikanten hun visibility verbeteren, stelt het rapport. Dit kan helpen bij de uitdagingen die strategische, tactische en real-time operationele beslissingen bieden.
Ook het belang van digitalisering voor een betere visibility wordt onderkend. 58 procent van de retailers en 61 procent van de producenten van consumentengoederen is van plan méér te investeren in de digitalisering van supply chains. 47 procent wil investeren in automatisering, 42 procent in robotica en eveneens 42 procent in kunstmatige intelligentie. Ook is 64 en 63 procent van plan uitgebreid gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en machine learning voor respectievelijk transport- en prijsoptimalisatie.
Van globalisering naar lokalisering
Om toekomstige disrupties te voorkomen, erkennen organisaties het belang van lokalisering en actief investeren. 72 procent van de producenten van consumentengoederen en 58 procent van de retailers zegt actief te investeren in nearshoring van de productie. In lijn met de verschuiving naar lokalisering worden bovendien ‘dark stores’ een steeds bruikbaarder alternatief voor het afhandelen van online bestellingen. Deze onafhankelijk opererende winkels zijn uitsluitend bedoeld voor het afhalen van producten en bevinden zich dicht bij de leveringslocaties.