Problemen bij Volkswagen en Toyota tonen opnieuw kwetsbaarheid automotive-industrie
Problemen bij Volkswagen (VW) en Toyota tonen wederom de kwetsbaarheid van de supply chains in de automotive-industrie. De VW-fabriek in Portugal kondigde aan de productie negen weken stil te moeten leggen door een tekort aan onderdelen. Toyota werd getroffen door een systeemstoring, die een dagenlange sluiting van twaalf fabrieken tot gevolg had.
Het Duitse Volkswagen kondigde onlangs aan de productie in de Portugese Autoeuropa-fabriek op te moeten schorten vanwege een tekort aan onderdelen. De Sloveense leverancier die die onderdelen moet leveren, blijkt zwaar getroffen door de recente overstromingen in het land.
De assemblagefabriek in de buurt van Lissabon, die voornamelijk de compacte crossover T-Roc produceert, is een van de grootste exporteurs van Portugal. In 2022 telde de fabriek bijna 5000 werknemers, met een productie van 231.100 auto’s.
Het bedrijf heeft laten weten gedurende de sluiting het personeel tijdelijk te zullen ontslaan, maar dat de huidige situatie geen negatieve gevolgen zal hebben voor het inkomen van de werknemers.
Systeemstoring Toyota
Ook Toyota raakte de afgelopen tijd weer in de problemen. De Japanse autofabrikant zag zich gedwongen twaalf van de veertien fabrieken stil te leggen vanwege een aanhoudende systeemstoring. Bestellingen voor onderdelen konden daardoor niet geplaatst worden.
De binnenlandse productie van Toyota – ’s werelds grootste autofabrikant – zat juist weer in de lift na een reeks productieverlagingen die het bedrijf weet aan tekorten aan halfgeleiders. De productie steeg met 29 procent in de eerste helft van 2023, de eerste stijging in twee jaar.
Ook in februari vorig jaar moest Toyota al veertien fabrieken sluiten. Reden was toen dat een van zijn leveranciers, Kojima Industries, slachtoffer was geworden van een ransomwareaanval. Ook dit had tot gevolg dat Toyota tijdelijk geen onderdelen kon bestellen.