Prijs is doorslaggevend bij retailers’ keuze voor pakketvervoerder
Voor 68 procent van de retailers is prijs de belangrijkste factor wanneer zij de keuze voor een pakketvervoerder maken. Een kwart (23%) is daar zelfs rigoureus in: zij versturen zendingen enkel via de goedkoopste vervoerder. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, uitgevoerd onder bijna driehonderd verantwoordelijken voor het logistieke proces binnen Nederlandse bedrijven.
Toch is het niet zo dat de prijs altijd boven de kwaliteit gaat bij retailers. Voor 65 procent speelt kwaliteit van bezorging namelijk een grote rol bij de keuze voor een pakketvervoerder. Ook bezorgsnelheid is voor 47 procent een belangrijk criterium. De reputatie (8%), een bekende naam (6%) of ervaringen van andere partijen (4%) zijn voor retailers veel minder doorslaggevend bij hun keuze voor een vervoerder.
Wanneer retailers naar vervoerders kijken, gaat dit meestal om zendingen binnen onze landsgrenzen. Voor 12 procent is het echter van belang of een vervoerder ervaring heeft met bezorging naar een ander land binnen de EU. Een nog kleiner percentage (8%) kijkt of een vervoerder ook ervaring heeft buiten de EU.
Klanten tevreden houden
‘Dat veel retailers de prijs als belangrijkste factor beschouwen bij het kiezen van een pakketvervoerder verrast mij niet’, zegt Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder. ‘Nederlanders zijn natuurlijk een prijsbewust volk, maar het is goed om te zien dat veel retailers ook kwaliteit en bezorgsnelheid hoog in het vaandel hebben staan. Deze twee factoren zijn namelijk ontzettend belangrijk om je klanten tevreden te houden en zorgen er daarmee ook voor dat de telefoon van de klantenservice niet constant roodgloeiend staat.’
Wel vindt hij het jammer om te zien dat duurzame bezorging niet zo hoog op het lijstje staat. ‘Consumenten vinden duurzame bezorging namelijk steeds belangrijker, dus daar moeten de retailers in meebewegen’, aldus Gehlen.