Precisielogistiek Alliance Automotive vergt nieuwe investeringen
Om honderden garagebedrijven in de Benelux binnen enkele uren van de juiste auto-onderdelen te kunnen voorzien, beschikt Alliance Automotive over een complex distributienetwerk met de precisie van een Zwitsers uurwerk. Vanwege de groeiende vraag naar auto-onderdelen moet het bedrijf flink investeren om de precisie overeind te houden. Supply chain-directeur Ardjan van der Blonk: ‘80 tot 90 procent van de onderdelen wordt hooguit een keer per maand uitgeleverd.’
Door Marcel te Lindert
De tijd dat garagebedrijven zelf auto-onderdelen op voorraad hadden, is zo goed als voorbij. ‘Dat kan gewoon niet meer. Daarvoor is het wagenpark te divers en het aantal onderdelen te groot’, vertelt Ardjan van der Blonk tijdens de SCM Talkshow. Als supply chain-directeur van Alliance Automotive Benelux is hij verantwoordelijk voor de razendsnelle uitlevering van onderdelen aan garagebedrijven. ‘Pas als de auto op de brug staat en de monteur die heeft opengesleuteld, ziet hij wij welke onderdelen hij nodig heeft. Het liefst komen wij een half uur of een uur later al met de benodigde onderdelen voorrijden.’
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Alliance Automotive beschikt onder de naam PartsPoint over een netwerk van 130 lokale vestigingen in Nederland en België. Daarnaast voorziet het bedrijf nog eens 68 zelfstandige grossiers van onderdelen. Simpelweg alle 70.000 onderdelen lokaal op voorraad leggen, is niet te doen. ’80 tot 90 procent van de onderdelen wordt hooguit één keer per maand uitgeleverd vanuit die vestigingen. Dat zorgt voor een groot spanningsveld: we moeten snel kunnen leveren, maar hebben een voorraad die grotendeels bestaat uit zeer langzaamlopende artikelen.’
Met de precisie van een Zwitsers uurwerk
De oplossing van Alliance Automotive bestaat uit een complex distributienetwerk dat elke dag draait met de precisie van een Zwitsers uurwerk. Centraal daarin staat het nationale distributiecentrum in Ede, waar alle 70.000 onderdelen op voorraad liggen. Vanuit dit distributiecentrum worden elke nacht zes regionale depots in Nederland en België bevoorraad. Vanaf deze depots, goed voor een voorraad van 40.000 onderdelen, vertrekken drie keer per dag auto’s naar alle lokale vestigingen. ‘80 procent van de vestigingen wordt op tijd beleverd binnen een tijdsvenster van 5 minuten. Dat moet ook. Want als een auto te laat komt, heeft dat direct impact op de auto’s die klaar staan om naar de garages te vertrekken.’
Mensen die hun auto ’s ochtends voor onderhoud of reparatie naar de garage brengen, kunnen die dankzij dit uitgekiende distributienetwerk aan het eind van de dag weer ophalen. Van der Blonk: ‘In ons nationale distributiecentrum in Ede liggen alle onderdelen die in het wagenpark in de Benelux kapot kunnen gaan. Dus ook de onderdelen die maar heel zelden stuk gaan. Als een garage toch zo’n onderdeel nodig heeft, kan dat tot 10.30 uur worden besteld. Om 13.00 uur is het onderdeel in het depot en om 15.00 uur op het lokale verkooppunt. Voor het eind van de dag heeft de monteur het onderdeel in handen.’
Investeren in automatisering en transparantie
Waar Van der Blonk met name trots op is, is het slimme voorraadallocatiesysteem. Op basis van artificiële intelligentie heeft zijn team een systeem opgezet dat automatisch meebeweegt met de levenscyclus van elk onderdeel. ‘Als een onderdeel veel kapotgaat en dus veel wordt besteld, moet het dicht bij de garage op voorraad liggen. Als een onderdeel aan het begin of juist aan het eind van zijn levenscyclus staat en minder vaak besteld wordt, mag het wat verder weg in de keten op voorraad liggen. Dan mag de levering wat langer duren. Wij zijn er trots op dat dit systeem nu door Alliance Automotive in andere landen wordt gekopieerd.’
Tijdens de coronacrisis zag Alliance Automotive de vraag naar onderdelen enorm toenemen. De introductie van het eigen merk Napa zorgt voor extra groei. Daar heeft de precisie van het distributienetwerk wel wat onder te lijden, geeft Van der Blonk toe. Samen met zijn team werkt hij hard om de precisie weer op niveau te brengen. ‘We investeren veel in automatisering en uitbreiding van het nationale distributiecentrum. Daarnaast werken we aan verbetering van tracking en tracing, van de transparantie in de supply chain. Dat is noodzakelijk omdat de volumes zo snel stijgen. We moeten investeren om de prestaties gelijk te houden of het liefst nog iets te verbeteren.’