Portal IOSS biedt bedrijven hulp bij btw-veranderingen

IOSS

Om bedrijven buiten de Europese Unie te helpen bij de naleving van de nieuwe btw-vereisten op invoer in de EU, slaan pakketvervoerder UPS en belastingadviseur PwC de handen ineen. Ze stellen gezamenlijk de Import One Stop Shop (IOSS) beschikbaar; een portal die de aangifte en betaling van btw vereenvoudigt voor e-commerceverkoop van goederen met een waarde tot 150 euro. 

Sinds 1 juli zijn nieuwe btw-regels van kracht voor de e-commerceverkoop buiten de Europese Unie. Het gaat om de afschaffing van de btw-vrijstelling op geïmporteerde goederen in de EU met een waarde tot 22 euro. Ook is er een speciale regeling ingevoerd voor de afstandsverkoop van geïmporteerde goederen met een lage waarde vanuit landen of gebieden buiten de EU.

Verbeterde klantervaring

De IOSS-portal maakt de aangifte en betaling van de btw voor e-commerceverkoop van goederen die in de EU worden geïmporteerd met een waarde tot 150 euro een stuk makkelijker. De IOSS verbetert de klantervaring door op het moment van aankoop inzichtelijk te maken wat de extra kosten zijn die de koper direct bij de online betaling afrekent. Dat voorkomt verrassingen of vertragingen bij de douaneafhandeling op het moment van levering.

E-commercebedrijven geven hiervoor een IOSS btw-identificatienummer aan de vervoerder. Die geeft het vervolgens door aan de douaneautoriteiten, waardoor de autoriteiten geen btw in rekening kunnen brengen bij de aankomst van de goederen in de EU. Bedrijven die niet in de EU of in een land zonder btw-overeenkomst voor wederzijdse bijstand gevestigd zijn, zullen een tussenpersoon moeten aanstellen om dit importprogramma te gebruiken.

Bemiddeling en btw-controle

UPS is met belastingadviseur PwC in zee gegaan om tegen een verlaagd tarief bemiddeling en btw-controle aan te bieden aan klanten van de pakketvervoerder die hiervoor in aanmerking komen. Als onderdeel van deze overeenkomst krijgen zij hulp bij IOSS-registratie en IOSS-aangiften, maandelijkse informatie over btw-betalingen en relevante updates die hun bedrijf kunnen beïnvloeden.

‘Voor ons is het essentieel dat we onze klanten ondersteunen en hen in staat stellen om op internationaal niveau te concurreren – en tegelijkertijd een uitstekende klantervaring bieden’, zegt Stuart Lund, vice-president international package customs brokerage bij UPS. ‘We moedigen bedrijven buiten de EU aan deze dienst te gebruiken, zodat ze hun klanten die gevestigd zijn in de EU een transparante en probleemloze aankoopervaring kunnen blijven aanbieden.’