Picnic dieper in het rood door overcapaciteit en investeringen

Picnic

Picnic heeft vorig jaar fors meer verlies geleden. Het is het gevolg van overcapaciteit na de coronacrisis én investeringen in logistiek en expansie. Hierdoor liepen de verliezen op van 114,7 miljoen euro in 2022 naar 208,7 miljoen euro in 2023. De onlinesupermarkt blijft echter vol inzetten op groei.

De na de coronacrisis afgenomen vraag naar het thuisbezorgen van boodschappen zorgde bij Picnic voor een verlies van zo’n 25 miljoen euro. ‘Tijdens de pandemie hebben we als een raket uitgebreid om de vraag een beetje bij te kunnen benen’, zegt topman Michiel Muller in het FD. ‘Toen covid voorbij was, ging de vraag met zo’n 20 procent naar beneden. Toen hadden we capaciteit over, en moest de vraag weer aantrekken.’

Verder nam Picnic op het hoofdkantoor in Amsterdamse 250 nieuwe mensen aan en werden twee verdiepingen aan kantoorruimte gerealiseerd. Daaraan hing een kostenplaatje van nog eens 25 miljoen euro. Ook werden de reguliere uitgaven aan expansie met 30 miljoen euro verhoogd. Daarbij gaat het onder meer om marketingkosten en de bouw van hubs van waaruit de boodschappen bezorgd worden.

Bovendien werd ook nog een bedrag van circa 20 miljoen euro gestoken in het opstarten van een gerobotiseerd distributiecentrum (dc) in Utrecht. Dat opende in april. Het dc draaide nog niet op volle sterkte, terwijl al wel huur werd betaald, er mensen waren aangenomen en machines onderhouden moesten worden.

Expansie in Duitsland en Frankrijk

Picnic richt zich ondanks de rode cijfers nog altijd op snelle groei, laat Muller weten. Zo opende het bedrijf begin deze maand in Ridderkerk haar tiende Nederlandse distributiecentrum; een dc in Oberhausen is momenteel in aanbouw. De onlinesupermarkt richt zich voor de expansie met name op Duitsland en Frankrijk. Dit jaar ging Picnic al van start in steden als Berlijn, Hamburg en Parijs.

Bron: FD