PepsiCo investeert £ 8 miljoen in chipsfabriek in VK

chipsfabriek

PepsiCo investeert £ 8 miljoen in de chipsfabriek van Pipers Crisps in Brigg, Lincolnshire, om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. De investering valt samen met de twintigste verjaardag van het merk. PepsiCo nam het vijf jaar geleden over.

De kapitaalinjectie zal de productiecapaciteit van de fabriek in Lincolnshire met bijna 80 procent vergroten. Nieuwe, efficiëntere friteuses vervangen de bestaande en helpen bovendien de broeikasgasemissie van de locatie met meer dan 200 ton per jaar te verminderen. Dit draagt bij aan PepsiCo’s streven naar een CO2-reductie in de hele supply chain van meer dan 40 procent in 2030; in 2040 moet vervolgens een netto nul-emissie bereikt worden. Behalve nieuwe friteuses worden in de fabriek ook nieuwe verpakkingsmachines geïnstalleerd.

Distributienetwerk flink vergroot

Pipers Crisps was oorspronkelijk alleen verkrijgbaar in kleine onafhankelijke pubs, bars, cafés en boerderijwinkels in het Verenigd Koninkrijk (VK). Sinds PepsiCo het merk vijf jaar geleden overnam, is Pipers uitgegroeid tot het nummer 1 premium chipsmerk in de ‘away from home’-categorie, met meer dan een verdubbeling van de verkoop. Het distributienetwerk werd vergroot met nationale groothandels als Booker, Brakes en Bidfood, naast horeca-exploitanten Mitchell & Butlers, Stonegate en Youngs. Pipers is nu goed voor een derde van alle verkopen in dit segment en de klantvraag neemt snel toe.

En ook in andere landen doet Pipers het inmiddels goed; de exportactiviteiten van het merk zijn meer dan £ 2 miljoen waard. De chips worden geleverd aan landen als Frankrijk, Italië en Scandinavië. De nieuwe investering moet verdere exportmogelijkheden ontsluiten, naar onder meer het Midden-Oosten, China en Japan. De kapitaalinjectie is daarnaast ook bedoeld voor het verbeteren van de werkruimtes en de kleedkamers voor het personeel van de fabriek. In Lincolnshire werken zo’n honderd mensen.

Merk internationaal uitbreiden

Mirjam Fogarty, Head of Operations van Pipers Crisps: ‘Pipers is een geliefd merk met een rijk erfgoed en we zijn verheugd om deze investering te doen in zo’n spannende fase van onze reis. Van kleine onafhankelijke pubs, cafés en boerderijwinkels tot samenwerking met enkele van de grootste groothandelaren en horeca-exploitanten in het Verenigd Koninkrijk.’ De financiering helpt volgens Fogarty ook het merk internationaal uit te breiden. De nieuwe kapitaalinjectie van PepsiCo brengt de totale investering van het bedrijf in zijn Britse productielocaties in de afgelopen vier jaar op £ 127 miljoen.