Pakketbus aan huis nog geen succes

pakketbus

Nooit meer een pakketje missen omdat je niet thuis was op het moment van bezorging. Een pakketbus bij de voordeur leek daarvoor ideaal. Een initiatief van het bedrijf Mypo voor een pakketbrievenbus redde het echter niet.

Arjan Griffioen is de man achter Mypo, een afkorting voor My Postoffice. Hij ontwikkelde een slimme pakketbrievenbus, voor aan de muur of in de voortuin. Het slot op de kast communiceert met een app op de telefoon. Bezorgers kunnen de kast openen door de laatste vier cijfers van de tracecode van het pakket in te voeren. Die instructie staat ook op de bus zelf vermeld. Het retourneren van pakketjes is zo eveneens mogelijk. Aanschafkosten: vanaf 254 euro.

Toch werd Mypo eind vorig jaar failliet verklaard, meldt het AD. Griffioen vermoedt dat het bedrijf te vroeg van start is gegaan. Ook was het voor de start-up lastig om samen te werken met de grote pakketdiensten. ‘We hadden de promotie die er dan bij komt kijken hard nodig. Het zou nogal helpen als bijvoorbeeld PostNL had gezegd: wij steunen dit. Al was het maar een persbericht geweest’, aldus Griffioen in het AD. Uiteindelijk werden er van de Mypo slechts 350 stuks verkocht.

Pakketbus met valklep

Er zijn natuurlijk meer pakketbussen op de markt. Zo is er een variant met een valklep, te vergelijken met het systeem van de bekende kledingcontainers. Dit type is vooral in België erg populair, meldt een woordvoerder van Bol.com in het AD. ‘Uit ervaring weten we dat Belgen minder graag hun pakketje bij buren ophalen, Nederlanders vinden dat normaler. Dat kan er mogelijk mee te maken hebben.’ Ook staan er verspreid over het land inmiddels zo’n 500 pakketautomaten, waarvan 120 van PostNL zelf.

Tekortkoming bezorgdiensten

Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, is van mening dat een pakketbrievenbus vooral een oplossing is voor een probleem bij de bezorgdiensten. ‘Je moet echt een pakketjunky zijn om er profijt van te hebben. Ik heb meer vertrouwen in diensten die de tekortkoming van bezorgdiensten, namelijk dat ze niet op afspraak bezorgen, proberen op te lossen. Zo zijn er steeds meer bedrijven die het pakketje voor je aannemen en vervolgens bezorgen op een moment dat je wél thuis bent.’

Bron: AD