Otrium start reparatieprogramma voor geretourneerde kleding
Online kledingoutlet Otrium start met een kledingreparatieprogramma voor beschadigde retourzendingen. Doel is het aantal kledingstukken dat op de vuilnisbelt belandt of wordt vernietigd, te verminderen. Het initiatief wordt uitgevoerd in samenwerking met logistiek partner Bleckmann en The Renewal Workshop.
De meeste retouren die Otrium ontvangt, worden opnieuw te koop aangeboden. Soms zijn artikelen echter beschadigd. ‘Het voorkomen van afval is een belangrijk onderdeel van het DNA van Otrium. Dankzij onze samenwerking met Bleckmann en hun Renewal Workshop kunnen we nu het merendeel van de beschadigde retourzendingen repareren en weer in omloop brengen’, meldt Kevin Carolan, Directeur Logistiek bij Otrium.
Pilot van drie maanden
Sinds 2020 onderzocht Otrium met Bleckmann de mogelijkheden voor renovatie en reparatie van kleding. In april dit jaar startten beide partners een pilot van drie maanden in de vestiging van Bleckmann in Almelo. Doel was het programma uit te breiden met een breder scala aan reparaties en geoptimaliseerde processen door datagebruik. Tijdens de pilot wist The Renewal Workshop maandelijks meer dan duizend geretourneerde kledingstukken, schoenen en accessoires voor Otrium te refurbishen.
‘Met honderden high-end labels op het platform hadden we een efficiënte oplossing nodig die was afgestemd op de behoeften van een breed scala aan producten – van schoenen en jassen tot tassen’, legt Marlot Kiveron, Hoofd Duurzaamheid bij Otrium, uit. ‘Het team van The Renewal Workshop heeft nauw met ons samengewerkt om een gestroomlijnd en schaalbaar proces te ontwikkelen dat kan meegroeien met onze ambities, waardoor we ‘‘als nieuwe’’ reparaties kunnen leveren met de snelheid van e-commerce.’
Duurzaam én commercieel levensvatbaar
Data-analyse toonde aan dat het repareren van kleding behalve duurzaam ook commercieel levensvatbaar is. ‘Met behulp van onze geavanceerde voorraadvolgsystemen stelden we vast dat 70 procent van de vernieuwde Otrium-voorraad binnen zeven weken was verkocht’, meldt Tamara Zwart, directeur van The Renewal Workshop. Vanwege dit succes is besloten het initiatief voort te zetten. Otrium streeft er nu naar om tegen het einde van dit jaar ten minste 25.000 beschadigde kledingstukken te hebben gerepareerd.