Op zoek naar de rups onder de supply chain start-ups
Welke berg moet je beklimmen om te innoveren in de supply chain? Dat was de centrale vraag tijdens het inNOWvate Supply Chain Event. Heineken is bezig met de beklimming van Peak Planning, terwijl Lego en Versuni focussen op Sustainable Summit. PepsiCo scoort met de beklimming van Mount Visibility en laat zien dat start-ups daarbij een cruciale rol vervullen. Het blijft echter een uitdaging om de start-up te vinden die zich weet te ontpoppen tot een prachtige vlinder.
Soms is innovatie bittere noodzaak. Neem de Oekraïense horecagroothandel Metro Cash & Carry, dat 26 vestigingen en meer dan 3000 medewerkers telde toen Rusland op 24 februari 2022 het land binnenviel. Tientallen medewerkers verlieten het bedrijf om te strijden aan het front, terwijl andere medewerkers het land ontvluchtten. Ondanks het personeelstekort van 20 procent wist CEO Olena Vdovychenko door improvisatie en innovatie 22 van de 26 vestigingen open te houden.
‘Sinds de invasie hebben we zoals veel andere bedrijven in Oekraïne verschillende uitdagingen gekend, van de veiligheid van onze mensen en aanhoudende luchtaanvallen tot afgebrande warehouses, verwoeste voorraden, vernielde infrastructuur en gebrek aan personeel’, spreekt Vdovychenko in een video tot de bezoekers van het inNOWvate Supply Chain Event. ‘Elke dag levert nieuwe uitdagingen op, maar biedt ook kansen voor innovatie. We hebben de kracht en de eensgezindheid gevonden om door te blijven gaan. De voorraadbeschikbaarheid is weer gegroeid van 50 naar 96 procent, terwijl de omzet stijgt met dubbele cijfers.’
Eén van de innovaties van Metro was de introductie van cashloze winkels: klanten scannen zelf hun boodschappen en rekenen digitaal af zonder hulp van caissières. ‘Amazon heeft in de Verenigde Staten onder de naam Amazon Go een paar jaar geleden eveneens cashloze winkels geopend, maar heeft er acht alweer gesloten. Ook andere retailers als Aldi en Carrefour worstelen met deze innovatie. Het is te duur om cashloze winkels te openen en te lastig om de technologie werkend te krijgen, maar Metro in Oekraïne heeft het toch voor elkaar gekregen’, vertelt Martijn Lofvers van Supply Chain Media in zijn toelichting op het verhaal van Metro. ‘Onder druk wordt alles vloeibaar. Als de noodzaak daar is, vind je vanzelf een manier om te innoveren.’ … … …