Ook zakelijk Nederland koopt meer producten online
B2b e-commerce zit in de lift. Het percentage kopers dat in de afgelopen twaalf maanden een zakelijke online bestelling deed, groeide ten opzichte van vorig jaar met 9 procentpunt naar 48 procent. Kantoorartikelen en computers blijven populair, maar ook grotere en specialistische producten worden vaak online gekocht. Dat blijkt uit de nieuwe B2B E-commerce Markt Monitor 2020, in opdracht van Thuiswinkel.org, PostNL, De Nieuwe Zaak en Currence.
‘Net als onder consumenten zien we nu ook dat het aantal zakelijke online kopers het afgelopen jaar sterk is gestegen’, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Hoewel de impact van de coronacrisis niet expliciet is onderzocht, is de kans groot dat deze hier invloed op heeft gehad, ook omdat het onderzoek laat zien dat in veel productcategorieën het online aandeel binnen de bestellingen is toegenomen.’
Bouwnijverheid koploper
Binnen de meeste b2b-branches is te zien dat het aandeel van online toeneemt. De grootste groei zit bij de bouwnijverheid, waarbinnen 60 procent van de bestellers in de afgelopen twaalf maanden minimaal één online koopopdracht heeft gedaan (tegenover 44% in 2019). Hiermee is de bouwnijverheid de zakelijke dienstverlening voorbij als de branche met het hoogste percentage online kopers. Andere branches met een forse groei zijn de horeca en de handel.
Net als vorig jaar bestellen zakelijke online kopers met name kantoorartikelen en computers online. Opvallend is dat ook grote en meer specialistische goederen vaak online worden besteld, grondstoffen en halffabricaten bijvoorbeeld. Bijna de helft van alle kopers bestelt deze online. Dat geldt ook voor machines en installaties; die worden door bijna een derde van de kopers uitsluitend online besteld. Vorig jaar was dit nog bij een kwart van de kopers het geval.
Zakelijke koopervaring beter dan gedacht
Het beeld is vaak dat in b2b de customer experience achterloopt op de b2c-sector. Toch is bij ruim 70 procent van de zakelijke bestellers de koopervaring hetzelfde als bij consumenten, en bijna een kwart heeft zakelijk zelfs een betere ervaring. Gemak speelt steeds vaker een grote rol in het online bestellen, zowel door een persoonlijk aanbod, als door de manier van betalen en de wijze waarop de bestelling wordt geleverd.
Gevraagd naar hun voorkeur voor betaalmethode bij een zakelijke online bestelling, geeft 38 procent van de respondenten het betalen op factuur aan en 36 procent betalen via iDeal. Daarna volgen de creditcard (9%), AfterPay (5%) en PayPal (4%). Er zit overigens wel een verschil in de aangegeven voorkeur en de methode die het vaakst wordt gebruikt. 40 procent geeft namelijk aan dat de meest gebruikte methode niet hun voorkeur heeft. Zo betaalt 26 procent daadwerkelijk per factuur en 50 procent met iDeal.
61 procent vergelijkt webwinkels op logistieke aspecten
Logistiek speelt een bepalende rol in de groei van b2b e-commerce. 61 procent van de zakelijke online bestellers vergelijkt aanbieders op aspecten als leversnelheid, de locatie waarop geleverd kan worden en verzendkosten. De belangrijkste bezorgaspecten zijn lage bezorgkosten en het kunnen volgen van het product; bijna een derde van de zakelijke online bestellers geeft aan dit belangrijk te vinden. Ook retouropties zijn belangrijk; 77 procent laat de keuze van de webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden. Daarnaast breekt 20 procent de bestelling af als er geen mogelijkheid is om te retourneren. Opvallend, aangezien de b2b-sector geen retourrecht heeft zoals de b2c-sector.
Hoewel duurzaamheid niet voor iedereen tot de vijf belangrijkste aspecten van de bezorging hoort, vindt ruim een derde (37%) van alle zakelijke online kopers duurzame levering in meer of mindere mate van belang. Voor 34 procent mag dit ten koste gaan van de levertijd en 18 procent zou hier iets meer voor willen betalen. Light users (38%) zijn vaker bereid langer op de levering te wachten als deze duurzaam bezorgd wordt dan heavy users (20%).