Ook Jumbo kiest voor eerlijke cacao
Jumbo Supermarkten heeft zich aangesloten bij Tony’s Open Chain. De keten participeert zo in de missie van Tony’s Chocolonely om alle chocolade 100 procent slaafvrij te maken.
Jumbo koopt zijn cacaobonen voortaan in via Tony’s en volgens diens vijf samenwerkingsprincipes, waaronder het betalen van een hogere prijs voor 100 procent traceerbare cacao. Die is met name bedoeld voor de huismerk- en seizoenschocolade. Binnen Tony’s Open Chain gaat Jumbo cacaoboeren voortaan de prijs voor een leefbaar inkomen betalen, om zo samen uitbuiting van boeren alsook ontbossing te stoppen. De eerste eerlijke producten liggen vanaf de zomer van 2024 bij Jumbo in de winkel.
Nederlands chocoladeschap flink veranderd
Tony’s Chocolonely is voor zijn missie de afgelopen jaren veel samenwerkingen met andere merken aangegaan. Daardoor is het Nederlandse chocoladeschap in twee jaar tijd flink veranderd ten gunste van de West-Afrikaanse cacaoboer. Partijen als Hema, Albert Heijn, Plus, Aldi en Ben & Jerry’s maakten al eerder de overstap naar Tony’s Open Chain. Alle missiepartners betalen net als Tony’s cacaoboeren de prijs voor een leefbaar inkomen. De consument kan hierdoor steeds makkelijker kiezen voor eerlijke chocolade.
Vanaf volgend jaar zijn ook bij Jumbo de nieuwe huismerkchocoladerepen, chocoladeletters en kerstkransjes verkrijgbaar. Daarna volgt ook de paaschocolade. ‘Verduurzaming van onze ketens vinden we al jaren belangrijk, ook voor cacao. Nu zetten we een volgende stap en kiezen we voor samenwerking met Tony’s Open Chain. Zo maken we het voor onze klanten steeds makkelijker om voor verantwoord geproduceerde chocolade te kiezen en daarmee positieve impact te maken op de levens van cacaoboeren’, stelt Boukje Staring, Senior Lead Assortimentsmanager van Jumbo.
100 procent slaafvrij de norm
Sanne van Zon van Team Tony’s Open Chain: ‘Jumbo is in omvang de tweede supermarktketen van Nederland, dus dat betekent dat we samen heel veel impact gaan maken. Met de overstap naar 100 procent traceerbare Tony’s Open Chain-cacao is het bedrijf een voorbeeld voor andere supermarkten. We zijn er trots op dat in korte tijd zoveel Nederlandse merken en supermarkten met ons de sector verbeteren. Samen komen we dichter bij onze missie om 100 procent slaafvrij de norm in chocolade te maken en het leven van de cacaoboer te verbeteren.’
Tony’s Open Chain is een business-to-business initiatief van Tony’s Chocolonely dat andere chocolademerken en verwerkers uitnodigt om missiepartner te worden en zo samen een einde te maken aan uitbuiting in de cacao-industrie en deze te verduurzamen. Armoede is hier de belangrijkste oorzaak voor uitbuiting, illegale kinderarbeid en ontbossing. Door een hogere prijs te betalen voor cacao komt er een einde aan deze armoede en misstanden. Ruim 15.000 cacaoboeren profiteren van de samenwerkingen in Tony’s Open Chain en zijn verzekerd van een eerlijke prijs voor hun cacao.