Ook bij visibility is er geen one-size-fits-all
Minstens zes van de dertien partnerbedrijven die zich aan het inNOWvate Supply Chain Event van Supply Chain Media verbonden, richten zich op supply chain visibility. Tijdens het op 19 mei gehouden event gaven ze een eensluidende boodschap over hun vakgebied, maar lieten ze ook zien waarin ze van elkaar verschillen. Ook bij visibility is er geen one-size-fits-all.
Door Harm Beerens
De basisboodschap waarmee de visibility-specialisten naar Ede waren gekomen, was eensluidend: de wereld is onvoorspelbaar, supply chains zijn verstoord, bedrijven moeten resilient worden en snel kunnen reageren en dus hebben ze real-time visibility nodig. Tot zover geen vragen in bioscoopzaal 5 van het Pathé-theater, waar de presentaties plaatsvonden. Interessanter werd het toen de sprekers uitlegden hoe zo’n visibility-systeem er volgens hen dan uit moest zien.
Volgens Bart De Muynck van Project44 (foto boven) ligt de uitdaging in het op artikelniveau inzichtelijk maken van wereldwijde transportstromen. De aloude TMS-pakketten, waar bedrijven al 25 jaar mee werken, zijn heel goed in staat om transportorders te plannen, maar wat er gebeurt vanaf het moment dat de producten een fabriek of dc verlaten, daarover tasten bedrijven compleet in het duister. Pas wanneer ze door de klant in ontvangst zijn genomen, weten ze of de planning is gehaald. Dat kan volgens hem echt niet meer. ‘Je moet je klant voortdurend kunnen informeren over de Expected Time of Arrival, en belangrijker: je wilt bij een vertraging kunnen ingrijpen en zorgen dat alsnog aan de vraag kan worden voldaan.’
Focus op uitzonderingen
TradeCloud richt zich op visibility van inkoopdelen. Volgens oprichter en CEO Tonnis de Boer (foto) is het belang hiervan pijnlijk duidelijk geworden nu maakbedrijven hun productie stil moeten leggen omdat onderdelen niet op tijd zijn geleverd. ‘Als je real-time inzicht hebt in wat er bij je toeleveranciers gebeurt, kom je niet meer voor verrassingen te staan en kunnen inkopers efficiënter hun werk doen. Achter inkooporders aanjagen kost veel tijd en kan een belemmering zijn om als bedrijf te kunnen groeien.’ Met Tradecloud focussen inkopers zich op de uitzonderingen en wordt alles wat volgens plan verloopt, de happy flow, automatisch afgehandeld.
Het ontzorgen van planners door communicatie te automatiseren en alerts te geven wanneer ze moeten ingrijpen, is ook waar het Belgische Streamliner voor staat. ‘De manier waarop bedrijven met elkaar communiceren verschuift van point-to-point, zoals EDI en e-mail, naar platforms als Teams of Slack’, meldt Kris Van Ransbeek (foto). De visibility-oplossingen van Streamliner sluiten hierop aan en stellen ketenpartners in staat intuïtief samen te werken. Supply chain made social dus, volgens de slogan van Streamliner.
Hogere beladingsgraad
Arjan Kerkhoff van MixMove (foto) laat zien hoe visibility bijdraagt aan duurzaamheid. Het combineren van orders tot volle vrachtwagens is een ingewikkelde puzzel waarbij je perfect zicht moet hebben op wat er in een dc op voorraad ligt, wat er onderweg is en wanneer een vrachtwagen vertrekt. ‘Bij onder andere chemiebedrijf 3M gebruiken ze hiervoor ons visibility-platform en hebben ze de beladingsgraad van trucks kunnen verhogen naar 96 procent. De bijbehorende CO2-uitstoot is hiermee gehalveerd’, aldus Kerkhoff.
Voedselverspilling
‘De meeste visibility-aanbieders ontsluiten data, wij creëren ze ook’, zegt Paul de Haan van Tive (foto), een bedrijf dat een tracker heeft ontwikkeld waarmee tijdens transport de geografische positie en fysieke omstandigheden van bijvoorbeeld groente en fruit wordt gemeten. ‘In Amerika hebben retailers berekend dat ze jaarlijks voor 18 miljard dollar aan voedsel moeten weggooien omdat het in onverkoopbare staat bij de winkel arriveert. Met onze tools kunnen bedrijven dit voorkomen of in ieder geval zorgen dat de winkels op tijd worden geïnformeerd.’
Artificial Intelligence
In supply chains worden jaarlijks voor miljarden terabytes aan data gegenereerd. Om deze te verwerken, zijn machine learning-achtige systemen nodig, meldt CEO Martin Verwijmeren van MPO (foto). Transport-visibility is slechts de eerste fase van volwassenheid. ‘In de meest volwassen fase heb je zicht op wat er bij je ketenpartners gebeurt, deel je forecasts en ben je in staat precies te voorspellen wat er wanneer in de keten gebeurt. Om dat te bereiken heb je op Artificial Intelligence gebaseerde beslissingssystemen nodig.’
Supply chain visibility is een concept waar veel bedrijven hun hoop (in bange dagen) op hebben gevestigd. Toch is visibility geen panacee waarmee alle verstoorde supply chains zijn geholpen, bleek tijdens inNOWvate Supply Chain Event. Daarvoor is het vakgebied te veelzijdig en zijn de leveranciers te verschillend.