Only for Men versnelt uitrol van RFID voor slim voorraadbeheer

Only for Men

Only for Men versnelt de uitrol van Radio-Frequency Identification (RFID) voor slim voorraadbeheer. De Nederlandse modeketen geeft momenteel flink gas en is met zeventien filialen hard op weg naar landelijke dekking. Het bedrijf hoopt nu ook leveranciers te bewegen tot source tagging.

Only for Men is in Nederland een pionier als het aankomt op de integratie van RFID voor slim voorraadbeheer binnen de modesector. De bedoeling was de winkels geleidelijk om te bouwen naar werken met RFID. Vanwege Covid-19 is echter besloten tot een versnelde uitrol. In november ging dan ook het laatste filiaal om en werden samen met Resatec en RFKeeper de nog resterende technische issues weggewerkt.

Volgens barcodebedrijf GS1 Nederland, dat onafhankelijk en zonder winstoogmerk opereert, en Only for Men wordt de kleding idealiter bij de bron voorzien van een RFID-chip, het zogeheten source tagging. Voor maximale efficiëntie is dat volgens hen de meeste logische plaats in het logistieke proces om de producten te taggen. Ook fabrikanten zouden dat moeten willen, want zij zijn eveneens gebaat bij accurate voorraden, menen beide partijen.

Source taggen blijft issue

Bert Oosterom (foto), logistiek manager bij Only for Men: ‘Een aantal retailers wacht op stappen van fabrikanten, die op hun beurt wachten op actie aan retailerszijde. Door nu te starten met het taggen van kleding met RFID in onze winkels hopen we ook iets in gang te zetten. Maar het source taggen blijft een issue, dus we hopen dat meer retailers met leveranciers in gesprek gaan, zodat ze gaan inzien wel mee te moeten gaan bewegen.’

Van de items die Only for Men verkoopt, wordt 50 procent zelf geproduceerd. ‘Bij deze producties hebben we er alles aan gedaan al bij de fabrikant het RFID-label toe te voegen. Dankzij enkele aanpassingen aan ons ERP-systeem rolt er nu met één druk op de knop een correcte datalijst uit de printer. Dan moeten de data alleen nog maar bij de juiste partijen terechtkomen die RFID in het prijslabel integreren. De fabrikanten bieden gelukkig steeds vaker de mogelijkheid om RFID-tags te printen. En wat niet bij de bron getagd kan worden, doen we zelf.’

Voorraadprobleem oplossen met RFID

Artikelen die volgens het computersysteem in de winkel moeten liggen, blijken voor veel retailers vaak onvindbaar. Volgens Oosterom een goed voorbeeld van een voorraadprobleem dat met RFID valt op te lossen. ‘Op dit moment inventariseren we de voorraad wekelijks, wat leidt tot een gemiddelde voorraadaccuraatheid van maar liefst 98,3 procent. Het beschikken over de juiste voorraadcijfers is door de pandemie nog belangrijker geworden. Consumenten winkelen immers meer en meer online en we halen veel items uit winkels voor online orders.’

Black Friday 2020 maakte de voordelen van RFID extra duidelijk, meldt Oosterom. ‘Het percentage niet leverbare items is met maar liefst 70 procent teruggedrongen. Ook is de beschikbaarheid van artikelen in de winkels voor de webshop gestegen met 15 procent. Dat zorgt voor meer omzet.’ RFID is volgens hem ook een goed controlemiddel. ‘Het toont hoe efficiënt al je andere bedrijfsprocessen zijn. Via een dashboard zie je snel waar iets misgaat. Zo leer je ongelofelijk veel van hoe je processen in je onderneming kunt optimaliseren.’