Ongekende piek in pakketdrukte op Cyber Monday
Een drukke Black Friday was al voorspeld, maar inmiddels is duidelijk dat online alle records zijn gebroken. Verzendplatform Sendcloud meldt deze laatste vrijdag in oktober 136 procent meer pakketten verwerkt te hebben dan op een doorsnee dag in 2020. Nog drukker was het echter op Cyber Monday, met 253 procent meer pakketten dan gebruikelijk.
Dit jaar doopten veel retailers Black Friday om tot Black Week. Door het koopjesfestijn over meerdere dagen te spreiden, hoopten retailers al te grote drukte in de winkelstraten en distributiecentra te voorkomen. Dat resulteerde in maar liefst 88 procent meer pakketten vergeleken met een gemiddelde week.
De echte piek lag echter op Cyber Monday, met 253 procent extra zendingen. Dit komt volgens Sendcloud, een groot, Europees opererend verzendplatform voor e-commerce, mede doordat veel webwinkels orders die in het weekend geplaatst worden pas op maandag verwerken. Gevolg daarvan is dat dit vaak de allerdrukste verzenddag is.
Black Week ook internationaal een succes
Ook in omliggende landen blijkt de Black Week online een succes, constateert Sendcloud. Zowel in België, Frankrijk als Duitsland was een verdubbeling van het aantal zendingen te zien. Frankrijk en België zagen een toename van het aantal pakketten met 116 procent. In Duitsland was het koopjesfestijn goed voor een stijging van het pakketvolume met 112 procent.
‘Normaal gesproken zijn november en december al drukke maanden voor webwinkels. Nu consumenten hun aankopen massaal online doen, zien we de grootste piek ooit’, meldt Rob van den Heuvel, CEO en co-founder van Sendcloud. Dankzij de prima samenwerking van webwinkels, vervoerders en distributiecentra slaagt men er volgens hem echter goed in deze piek op te vangen.
Pakketdrukte nog niet geweken
En de koopjesdagen mogen nu dan achter de rug zijn, de pakketdrukte is – met Sinterklaas en Kerst voor de deur – nog niet geweken, waarschuwt Van den Heuvel. Ook komende weken trekken retailers en vervoerders daarom volgens hem alles uit de kast om hun capaciteit te vergroten. Toch moeten consumenten nog steeds rekening houden met langere levertijden.