Oneindige visibility

visibility

Al voor de coronacrisis was de roep om end-to-end supply chain visibility vaak te horen bij internationaal opererende productiebedrijven. Bij de meeste bedrijven reikte de zichtbaarheid in de praktijk namelijk niet verder dan de hekken van de eigen bedrijfsterreinen. De supply chain-softwarebedrijven wakkerden deze behoefte nog eens aan door overal, op beurzen en online, te roepen dat deze visibility nu eindelijk technologisch leverbaar is.

De extreem volatiele vraag en de onzekere leveringen tijdens de coronaperiode lieten echter zien dat het nogal tegenviel met de gevraagde visibility. Dat werd nog eens onderstreept door de komst van enkele zwarte zwanen, waaronder de Russische inval in Oekraïne en het uitdijende conflict rond Gaza. Als gevolg van dit alles bleek de betrouwbaarheid van de verwachte aankomsttijden van vrachtauto’s, goederentreinen, containerschepen en zelfs vliegtuigen behoorlijk laag.

Onderzoek end-to-end visibility

Afgelopen zomer deed ik met Buck Consultants een internationaal onderzoek onder 123 supply chain executives van veelal grote multinationals naar de actuele status van hun end-to-end visibility. Nog geen 30 procent gaf aan over deze volledige zichtbaarheid te beschikken.

Opvallend genoeg noemde 70 procent een toename in supply chain resilience als belangrijkste reden voor visibility van grondstoffen tot en met klantvraag. Het reduceren van operationele supply chain-kosten scoorde met 59 procent een derde plek, ondanks de hoge inflatie van de afgelopen paar jaar.

Demand sensing

Ik was zelf vooral benieuwd naar de antwoorden van de negentien bedrijven met een supply chain-volwassenheidsniveau 4 of 5, het hoogste, in het onderzoek. Deze bedrijven hebben een significant hogere vaardigheid om transportkosten te analyseren, vooral omdat zij inmiddels zendingen kunnen traceren met dynamische aankomsttijden. Hierdoor kunnen ze beter operationele kosten besparen en voorraden verlagen.

Maar veel opmerkelijker is dat de meeste van deze volwassen bedrijven via demand sensing in hun verkoopkanalen de daadwerkelijke klantvraag voorspellen en daarnaast de actuele capaciteit van leveranciers bijhouden. Tactische inzichten op de middellange termijn bij strategische leveranciers en de belangrijkste klantgroepen maken het belangrijkste verschil in volwassenheid. Want weten wáár je moet kijken, is belangrijker dan een oneindig gezichtsveld.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl