Omzet Action flink gestegen tot bijna €9 miljard
Steeds meer consumenten winkelen bij Action. De omzet van de discounter groeide in 2022 met 30 procent naar 8,9 miljard euro. Action schrijft de groei vooral toe aan het loslaten van de coronamaatregelen en de gestegen bezoekfrequentie van haar vaste klanten. Ook kwamen er in totaal 280 nieuwe winkels in Europa bij.
‘Action heeft steeds meer trouwe klanten door heel Europa. In een jaar dat we de koopkracht zagen dalen en de prijzen zagen stijgen, waarderen onze klanten de samenstelling van ons assortiment, de kwaliteit, de lage prijzen en de sfeer in de winkel’, meldt CEO Hajir Hajji in een persbericht. ‘We zagen deze klanten dan ook vaker terug in de winkel, ook omdat zij voor de dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, toiletpapier en huishoudelijke artikelen bij ons veel meer waar voor hun geld krijgen.’
Extra voorraden aangelegd
Als snelst groeiende non-food discounter in Europa biedt Action een steeds wisselend aanbod van zo’n 6000 producten aan meer dan 12 miljoen klanten per week. ‘Toen we de eerste tekenen zagen dat klanten bij ons kwamen voor de dagelijkse artikelen, hebben we extra voorraden aangelegd. Daardoor kon Action aan de vraag blijven voldoen’, meldt een woordvoerder van de retailer in het Algemeen Dagblad. Zelf moet het bedrijf door de inflatie ook tal van producten duurder inkopen. Die kostenstijging wordt echter niet altijd volledig doorberekend aan de klant.
Veel nieuwe Action-winkels
De retailer telt inmiddels 2263 vestigingen. Topvrouw Hajji: ‘In 2022 openden we weer in hoog tempo winkels in Europa, waarvan 42 steden die nieuw waren voor Action. In grotere steden waar we al winkels hadden, zoals Parijs, Wenen, Warschau en Praag, breidden we onze aanwezigheid uit.’ En de expansie gaat gewoon door: volgende maand opent Action haar eerste winkel in Bratislava, Slowakije. Behalve in de winkels trekt de discounter daarnaast ook nog eens wekelijks 8 miljoen consumenten op de website.