Omnichannel-operatie vraagt om een waveless WMS
De supply chain is niet langer een noodzakelijk kwaad voor retailers. Integendeel, de supply chain is een belangrijke succesfactor voor een hogere klanttevredenheid. Dat vraagt om een andere planning en aansturing van de processen in het warehouse, stelt Consafe Logistics in een SCM-webinar over omnichannel WMS. Bovenaan het prioriteitenlijstje staat niet langer het zo efficiënt mogelijk afhandelen van orders, maar het waarmaken van beloftes aan klanten. Het middel daartoe is een waveless WMS.
Door Marcel te Lindert
‘We praten al minstens tien jaar over de revolutie in retail’, stelt Remy Malchirand. ‘De groei in e-commerce heeft niet alleen impact op traditionele retailers, maar ook op andere schakels in de keten van consumentenproducten. Steeds meer merkfabrikanten positioneren zich als retailer en worden zelf actief in e-commerce. De trend zet zich door en schudt de hele retailmarkt op’, aldus de managing director van Consafe Logistics voor Centraal-Europa.
De pandemie heeft deze ontwikkeling versneld. Malchirand wijst op het aantal winkels in de Verenigde Staten dat noodgedwongen zijn deuren moest sluiten. In 2017 schommelde dat rond de 7000 winkels, in 2018 en 2019 rond de 9000. ‘In 2020 is dat cijfer omhooggeschoten naar 12.200 winkels. Retailers die de omnichannel-revolutie nog niet hadden omarmd, moeten nu lijden. Deze bedrijven voelen een sterke urgentie om alsnog de stap naar omnichannel te zetten. Daarvoor is het nog niet te laat.’
Geen noodzakelijk kwaad meer
Voor omnichannel-retailers is de supply chain belangrijker dan ooit. De focus lag voorheen vooral op efficiëntie: hoe kunnen ze producten tegen zo laag mogelijke kosten op de plaats van bestemming krijgen? Nu ligt de focus vooral op het vergroten van de klanttevredenheid. De belangrijkste taak van de supply chain is het waarmaken van beloftes aan consumenten over aflevertijden, afleverlocaties en andere aanvullende diensten. ‘Supply chain was lange tijd een noodzakelijk kwaad. Nu is het een belangrijke succesfactor in de customer journey geworden’, vertelt Malchirand.
Volgens hem kan de winkel in die supply chain nog steeds een belangrijke rol vervullen. Een rol als verkooppunt, maar ook als showroom of fulfilment-punt. ‘Amazon en Alibaba openen overal warehouses om consumenten steeds sneller te beleveren. Maar die winkels zitten vaak veel dichter in de buurt van de consumenten. Winkels blijven dus een belangrijke asset’, verklaart Malchirand, die het aantal scenario’s ziet toenemen. Online een jurk spotten, in de winkel passen, via de telefoon bestellen en vervolgens in de winkel retourneren: alles kan. ‘Het is aan supply chain om al die opties mogelijk te maken. En wel op een winstgevende manier.’
Van waves naar waveless
Dat vraagt ook om aanpassing van de aansturing van het orderpick-proces in het warehouse. Tot nu toe was dat proces gericht op maximale efficiëntie. Daarvoor werden de grote winkelorders met vaak tientallen orderregels samengevoegd in het warehouse management systeem (WMS). Vervolgens gebruikte het WMS algoritmes om alle orderregels zo efficiënt mogelijk te verdelen over de orderpickers. Elke twee of vier uur werd dat kunstje herhaald en werd het warehouse overspoeld met een nieuwe ‘wave’ van orderregels. ‘Die waves hadden maar één doel: garanderen dat het orderpick-proces zo efficiënt mogelijk verloopt. En hoe groter de wave, hoe groter de efficiëntievoordelen.’
In een omnichannel-operatie werkt dat niet meer. Naast grote winkelorders dient het warehouse ook consumentenorders te picken die niet kunnen wachten op de volgende wave. ‘Wie snel wil uitleveren, staat voor grote uitdagingen met een WMS dat plant in waves. Een alternatief is een wave-less warehouse management systeem, dat niet langer is gericht op verlaging van kosten maar op het waarmaken van beloftes. Om klanten tevreden te stellen, is het soms nodig om bepaalde orders prioriteit te geven. Klanttevredenheid moet bepalend zijn voor het moment waarop orders worden vrijgegeven aan de vloer.’
Capaciteit maximaal benutten
Beloftes waarmaken lukt alleen als het WMS zicht heeft op de beschikbare capaciteit voor het verzamelen, verpakken en verzenden van orders. Dat kan een uitdaging zijn, met name in warehouses met veel mechanisering en automatisering. Henk-Jan van Donkelaar, chief sales officer van Consafe Logistics, wijst op het nieuwe warehouse van CB. Deze Nederlandse logistiek dienstverlener verwerkt de online en offline bestellingen van boeken. ‘CB zag het orderpatroon veranderen. Het aantal orderregels neemt toe, maar het aantal stuks per orderregel daalt. Daarom heeft CB naast het geautomatiseerde palletmagazijn nu een geautomatiseerd bakkenmagazijn gebouwd om kleinere volumes op voorraad te kunnen houden.’
Consafe pleit voor een nauwe integratie van het WMS met het warehouse control systeem dat wordt ingezet voor aansturing van opslagsystemen en andere machines. ‘Vroeger was het WMS vaak leidend en het WCS louter uitvoerend, maar de huidige tijd vraagt om meer wisselwerking tussen beide systemen. Het WMS en WCS moeten meer samenwerken, zodat de capaciteit van systemen en machines maximaal wordt benut’, stelt Malchirand, die retailers waarschuwt om niet helemaal afscheid te nemen van waveplanning. ‘In een warehouse waarin 80 procent van het volume nog steeds naar winkels gaat, kan waveplanning nog altijd van waarde zijn. Wellicht in combinatie met waveless planning.’