No-touch supply chain is nog lang geen realiteit
Artificiële intelligentie (AI) biedt grenzeloze mogelijkheden, zo lijkt het. Nog niet zo lang geleden leken we hard op weg naar een supply chain waarin slimme machines de planning volledig overnemen. In de praktijk blijkt dat we daarvan nog ver verwijderd zijn. Zeker in deze onzekere en onvoorspelbare tijden is de menselijke hand onmisbaar. Die slimme machine blijkt vooralsnog niet meer te zijn dan een handige assistent.
Realco is een coöperatie van supermarkteigenaren met 180 winkels en drie warehouses in Noord-Italië. Voor het bepalen van voorraadniveaus en het plaatsen van inkooporders kon het bedrijf jarenlang uitsluitend gebruik maken van het Enterprise Resource Planning-systeem (ERP) en het Warehouse Management System (WMS).
‘De planning was grotendeels een handmatig proces’, zegt Elena Bassoli, Logistiek Manager bij Realco. ‘Voor het vaststellen van inkooporders maakten de planners gebruik van historische verkoopdata, aangevuld met informatie over aanstaande promoties. Maar omdat de informatie over bijvoorbeeld leverschema’s en promoties niet altijd in het ERP-systeem stond, dienden ze ook informatie te halen uit spreadsheets, losse aantekeningen en memovelletjes op hun beeldscherm.’
Tijdens de pandemie bleek deze werkwijze niet langer toereikend. Realco zag sommige artikelen onverwacht snel uit voorraad raken, terwijl tegelijkertijd de distributiecentra uitpuilden omdat andere voorraden snel opliepen. Bassoli: ‘Het was duidelijk dat we een meer verfijnde en doordachte oplossing nodig hadden, waarmee we een accuratere forecast konden genereren. We besloten om meteen op zoek te gaan naar een state-of-the-art-oplossing met AI. Die hebben we gevonden bij Relex Solutions.’
Realco zet de Relex-oplossing in voor aanvulling van de voorraden in de distributiecentra. Met behulp van machine learning (ML) genereert de tool een forecast, waarvoor naast interne data ook externe data over bijvoorbeeld het weer worden gebruikt. Vervolgens wordt deze forecast automatisch vertaald in een inkoopvoorstel. ‘Maar liefst 91 procent van de inkoopvoorstellen zetten we zonder één enkele aanpassing direct door naar onze leveranciers. Met als resultaat dat de voorraadbeschikbaarheid met 4 tot 5 procent is verbeterd, terwijl tegelijkertijd de voorraad met 10 procent in volume is afgenomen’, stelt Bassoli. … … …