Nieuwe Zijderoute meer en meer een alternatief voor transport uit China
De Nieuwe Zijderoute per rail wordt meer en meer een alternatief voor transport uit China; helemaal nu ook de regio Frankfurt met de route verbonden is. Begin april arriveerde voor het eerst een trein uit de Chinese provinciehoofdstad Jinan op de containerterminal van Contargo in Industriepark Frankfurt-Höchst. En de komende weken zullen nog veel meer treinen uit China in Frankfurt arriveren.
De eerste trein van spooroperator Felb kwam op 3 april stipt op tijd aan bij de terminal van Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst. Hij bracht 44 containers (40 ft) met consumentengoederen uit China mee. De containers doen er achttien tot twintig dagen over om per spoor vanuit Jinan naar Frankfurt am Main te komen. Contargo verzorgt de overslag en het verdere transport naar de klant.
‘Eindelijk is ook de Rijn-Main-regio aangesloten op de Nieuwe Zijderoute’, zegt Kawus Khederzadeh, managing director bij Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst. ‘Veel schepen uit het Verre Oosten zijn overboekt en binnenschepen moeten in de westelijke zeehavens lang wachten op de afhandeling. De tarieven voor zeevracht zijn enorm gestegen en in de zeehavens komt men nauwelijks nog aan containers.’
Klanten zoeken alternatief
Volgens Khederzadeh zoekt een aantal klanten van Contargo dan ook naar een alternatief. ‘Dit wordt steeds dringender, aangezien de file op het Suezkanaal de komende weken haveninstallaties en verkeersinfrastructuur extra onder druk zal zetten. Een goed moment om over te stappen naar het spoor’, aldus de managing director van Contargo, dat zich mag rekenen tot de grote logistieke containernetwerken van Europa.
Twee tot drie keer per maand doen treinen uit Jinan voortaan de terminal in Frankfurt aan. Ook verwacht men treinen uit andere Chinese regio’s.