Nestlé test spoorcontainer met dubbel gestapelde pallets
Voedingsmiddelenconcern Nestlé voert in het Verenigd Koninkrijk (VK) en Ierland tests uit met een nieuw soort spoorcontainer die moet bijdragen aan terugdringing van de CO2-uitstoot. De container heeft dubbel gestapelde pallets en maakt het zo mogelijk de vrachtcapaciteit op treinen te vergroten. Retailgigant Tesco had de primeur.
De nieuwe spoorcontainer maakt gebruik van een dakhefmechanisme waardoor pallets met producten dubbel gestapeld kunnen worden, tot aan het plafond. Op die manier kan de capaciteit maximaal benut worden, voordat het dak weer wordt neergelaten voor transport. Deze methode maakt vaak vervoer van een dubbele hoeveelheid producten mogelijk in vergelijking met andere containertypes.
Groenere distributiestrategie
Het nieuwe type container is de afgelopen twee jaar ontwikkeld met als doel via deze methode bij te dragen aan een groenere distributiestrategie. Cijfers van de Rail Delivery Group tonen aan dat elke goederentrein het potentieel heeft om 76 vrachtwagens van de Britse wegen te halen en dat een ton producten die per spoor wordt vervoerd 76 procent minder uitstoot produceert dan een reis over de weg met diesel.
Eerder deze maand werden in het Verenigd Koninkrijk als test dubbel gestapelde diervoedingsmiddelen van Purina per spoor vervoerd van Hams Hall Distribution Park in North Warwickshire naar het distributiecentrum van Tesco in Thurrock. Met succes. De uitkomst van de proef stelt het voedingsmiddelenconcern nu in staat het volume van het vrachtvervoer per spoor te laten groeien.
Uitstoot halveren
‘Deze proef markeert een belangrijke ontwikkeling in Nestlés streven de uitstoot te halveren in 2030 en net zero te bereiken in 2050’, stelt Niall McCarthy (foto), Rail Development and Delivery Manager bij Nestlé VK en Ierland. De methode draagt volgens hem ook bij aan het realiseren van een meer veerkrachtige supply chain. ‘Bovendien zijn we er trots op dat we tijdens deze proef kunnen leveren aan Tesco, een klant van ons die al sinds 2008 op het spoor zit’, aldus McCarthy.
Nestlé werkte samen met Bootle Containers en Marine Container Test Services aan het ontwerp en de bouw van de nieuwe container. De tests werden uitgevoerd in samenwerking met Network Rail, Forth Ports, W H Malcolm Group en Direct Rail Services. Na het succes van de proef ontwikkelt Nestlé nu een strategie om deze methode voor het leveren van goederen uit te breiden en te verfijnen.