Nederlandse werknemers minst geïnteresseerd in hoger loon
Veel werknemers in zowel Europa als de Verenigde Staten beschouwen een hoger salaris als de belangrijkste factor om hun betrokkenheid op het werk te vergroten. Opvallend is dat Nederlandse werknemers hier van alle landen het minst belang aan hechten. Nederlanders zijn juist het meest geïnteresseerd in doorgroeimogelijkheden in vergelijking met de andere landen. Dat blijkt uit recent internationaal onderzoek van Quinyx onder 12.500 eerstelijnsmedewerkers actief in logistiek, retail en horeca.
Vooral werknemers in de VS zien een hoger salaris als belangrijkste factor om hun betrokkenheid op het werk te vergroten. 71 procent van de Amerikanen denkt er zo over. Op de tweede plaats staat Zweden met 69 procent. In Nederland ligt dit percentage het laagst, namelijk op 53 procent.
Waar Nederlanders op het gebied van salaris onderaan staan, staan ze bij de doorgroeimogelijkheden bovenaan. 23 procent van de Nederlanders geeft aan dat betere doorgroeimogelijkheden de inzet op het werk verhogen. Op de tweede plaats staat Noorwegen met 20 procent. De Verenigde Staten staan hier juist onderaan met 11 procent.
Prioriteiten eerstelijnsmedewerkers variëren per land
‘Onze bevindingen laten zien dat de prioriteiten van eerstelijnsmedewerkers, zoals pakketbezorgers, kassamedewerkers en horecapersoneel, variëren per land’, zegt Jan de Rooij, Country Manager Benelux, Verenigd Koninkrijk en Australië bij Quinyx. Quinyx biedt AI-ondersteunde software voor personeelsbeheer aan klanten als Rituals, Coolblue, Burger King, Swarovski, Starbucks, Subway, G-star, Hans Anders, Hanos en Victoria’s Secret.
‘In Nederland zien we een sterke focus op doorgroeimogelijkheden, wat aangeeft dat werknemers hier waarde hechten aan hun professionele ontwikkeling. Werkgevers die inspelen op deze behoefte kunnen hun medewerkers beter motiveren en behouden. Het is cruciaal om te luisteren naar wat werknemers echt belangrijk vinden en om daarop in te spelen’, aldus De Rooij.
Jaarlijks onderzoek ‘State of the Frontline Workforce’
Het jaarlijkse onderzoek ‘State of the Frontline Workforce’ werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Pollfish. In het eerste en tweede kwartaal van 2024 werden 12.500 werknemers uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en de VS ondervraagd, werkzaam in logistiek, retail en horeca.
Het onderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de behoeften van medewerkers die in de frontlinie werken. De resultaten helpen werkgevers beter te begrijpen wat hun werknemers waarderen en hoe ze hun werkplek aantrekkelijker kunnen maken.