Mindmap voor CPG-abonnementsmodellen
Het gedrag van consumenten verandert continu. Steeds vaker zien we consumenten een abonnement afsluiten: om tijd of geld te besparen, gemak te dienen of als een vorm van financiering. Voor bedrijven in de CPG-sector (Consumer Packaged Goods) biedt dit een kansrijk speelveld om direct contact te leggen met de eindklant en minder afhankelijk te zijn van steeds grotere retailers. Het goed aanbieden van een abonnement kent echter aanzienlijke uitdagingen, die nieuw zijn voor deze bedrijven. Supply Chain Magazine heeft samen met IG&H, marktleider in end-to-end digitale transformaties in de retail en CPG-sectoren, deze mindmap gecreëerd, om FMCG- en CPG-bedrijven op weg te helpen om onderscheidende klantproposities te lanceren.
Abonnementsvormen spelen een steeds prominentere rol. Onze samenleving evolueert naar een diensteneconomie, waarin gemak, flexibiliteit en duurzaamheid centraal staan. We zien een digitale generatie opkomen die minder hecht aan bezit en veeleisender, individualistischer en minder merkentrouw is. Ook door de stijgende inflatie heroverwegen klanten steeds vaker hun traditionele manier van aankopen. Megatrends
De groei van abonnementen betekent dat CPG-bedrijven zelf direct contact met de eindconsument kunnen aangaan middels een langetermijnrelatie. Centraal staat daarbij het directe kanaal naar de consument (D2C) als platform voor verschillende onderscheidende klantproposities. De focus verbreedt van enkel B2B-transacties naar B2C-relaties. CPG-bedrijven moeten nu zelf de consument continu overtuigen van de toegevoegde waarde van hun producten en diensten. Ook betekent een direct klantkanaal dat producten en verpakking aangepast moeten worden, bijvoorbeeld om thuisbezorging mogelijk te maken. Tot slot zijn er keuzes te maken op gebied van prijs- en kanaalstrategie en ontstaat er nieuwe complexiteit op gebied van de financiële afhandeling. Impact
In het verleden produceerden CPG-bedrijven zo efficiënt mogelijk grote batches voor hun retail- en groothandelklanten, voornamelijk op bestelling. Voor het D2C-kanaal moeten producten altijd beschikbaar zijn. Het combineren van B2B en B2C-uitlevering is voor de meeste bedrijven een transformatie op zich. Het aantal orders groeit significant, de manier van verpakken en verzenden is verschillend, en de (thuis)bezorging heeft grote impact op het gevoel van service bij klanten. Ook moet de retourstroom op orde zijn, zowel vanuit een klantreisgedachte als vanuit operationeel en IT-perspectief. Dit alles maakt de demand en supply planning veel ingewikkelder, waarvoor de oorspronkelijke data en IT-systemen van CPG-bedrijven zelden toereikend zijn. Uitdagingen
CPG-bedrijven kunnen veel leren van retailers op gebied van D2C. De supply chain-activiteiten moeten om de klant heen georganiseerd worden, hetgeen een flexibelere productie vereist en duidelijke keuzes omtrent de last mile. Soms is het nodig om een deel zelf op te tuigen, indien deze extern niet beschikbaar is. Shipping software is nodig voor de juiste service en geeft bedrijven inzicht in hun prestaties. Door het investeren in een E2E supply chain planning komt er real-time informatie beschikbaar, waarop de belangrijkste keuzes kunnen worden gebaseerd. Uiteindelijk kunnen bedrijven hun strategie meer gefundeerd bepalen, door supply chain-inzichten te combineren met klantinzichten en financiële prestaties. Oplossingen
Download de Mindmap voor CPG-abonnementsmodellen
Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct de ‘Mindmap voor CPG-abonnementsmodellen’ in je mailbox.
Alle mindmaps van Supply Chain Magazine vind je hier.