Minder verloop met meer aandacht voor onboarding
Eén op de 25 nieuwkomers is snel weer vertrokken als de eerste werkdag tegenvalt. Ze hebben vooraf de mooiste verhalen gehoord over hun nieuwe werkomgeving, waarna de werkelijkheid hen vaak teleurstelt. En ze hebben soms geen flauw idee wat van hen wordt verwacht. Tony’s Chocolonely liet tijdens een workshop van Inspired-Talent en Inspired-Careers zien hoe je een traject voor onboarding wél moet opzetten. ‘Wij nemen de tijd om nieuwkomers te laten landen in ons bedrijf.’
Door Marcel te Lindert
Als een medewerker bij Tony’s Chocolonely in dienst treedt, breekt de Typisch Tony’s Tijd aan. Dat is de term die het merk heeft meegegeven aan het onboardingstraject. Typisch Tony’s Tijd start met het verzenden van een ‘blije doos’ naar de nieuwkomer. Daarin zit een boek over Tony’s Chocolonely, een jaarverslag, meerdere merchandise-artikelen en natuurlijk een flink aantal chocoladerepen.
‘Bij die doos zit een welkomstbrief, waarin we de nieuwkomer informeren over de dresscode en over de buddy, zijn chocomaatje dat we hem hebben toegewezen. In de doos zit ook een poster waarop het hele onboardingstraject is afgebeeld en waarop de nieuwkomer elke stap kan afvinken’, vertelt Sophie Dopheide, culture champion bij Tony’s Chocolonely.
Laptop die het meteen doet
Dopheide heeft tot taak om de bedrijfscultuur van Tony’s Chocolonely te bewaken. Zij is verantwoordelijk voor de communicatie over de kernwaarden en de rituelen die bijdragen aan de naleving daarvan. Die beginnen dus al voordat de eerste werkdag is begonnen. Op kantoor wordt de nieuwkomer ontvangen met posters. Op zijn versierde bureau staat zijn laptop die het meteen doet, iets wat binnen lang niet elk bedrijf een vanzelfsprekendheid is.
‘Daarnaast krijgt elke nieuwkomer een strippenkaart voor zeven lunches met collega’s met wie hij anders niet snel zou afspreken. En natuurlijk proberen we snel een bezoek aan de fabriek in te plannen.’ Typisch Tony’s Tijd eindigt met een toetredingsritueel. Onderdeel daarvan zijn ‘New Kids on the Mok’ – een mok met een persoonlijke opdruk – en een foto in de ‘Hall of Fame’.
Managen van verwachtingen
Onboarding is een proces dat doorgaans weinig aandacht krijgt. Bedrijven steken veel tijd en geld in het selecteren van de juiste kandidaat, maar de begeleiding tijdens de eerste dagen en weken laat vaak te wensen over. ‘Het gaat om het managen van verwachtingen’, stelt Marielle van Gastel (foto) van Inspired-Careers, dat de workshop samen met zusterbedrijf Inspired-Talent heeft opgezet.
Uit onderzoek blijkt dat betrokken medewerkers 202 procent beter presteren en dat gelukkige medewerkers 10 tot 12 procent productiever zijn. ‘En ze melden zich 37 procent minder vaak ziek’, vertelt Evie Jetten van Inspired-Talent, die het belang van onboarding met nog meer cijfers onderstreept. ‘Eén op de 25 nieuwkomers vertrekt voortijdig omdat de eerste dag tegenvalt. En als medewerkers voortijdig vertrekken, levert dat een extra kostenpost van 50 tot 150 procent van het jaarsalaris op.’
‘Vertel een eerlijk verhaal’
Net zoals bij Tony’s Chocolonely begint een goed onboardingstraject al vóór de eerste werkdag. ‘Vaak wordt werving en selectie min of meer opgevat als de verkoop van de organisatie op de arbeidsmarkt. Maar als de nieuwe werkomgeving te mooi wordt voorgespiegeld, ligt teleurstelling op de loer. Vertel daarom een eerlijk en realistisch verhaal op de arbeidsmarkt. Laat ook de minder positieve kanten van het bedrijf zien’, adviseert Van Gastel.