Merendeel Nederlandse consumenten geeft voorkeur aan duurzaam voedingsmerk
Bij het kopen van voedingsmiddelen geeft meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (56%) de voorkeur aan merken met aandacht voor duurzaamheid en klimaat. Ook een heldere communicatie is voor veel consumenten belangrijk: 74 procent zegt een voedingsmerk meer te vertrouwen als het transparant is over de volledige traceerbaarheid van het product. Dat blijkt uit recent onderzoek onder 1500 Nederlandse consumenten, uitgevoerd in opdracht van de Zweedse multinational Tetra Pak, marktleider in kartonnen verpakkingen voor de voedingsindustrie.
De prijs van etenswaren is en blijft voor Nederlanders nog altijd van groot belang bij het doen van de boodschappen: zo koopt 47 procent van de consumenten eerder een goedkoper, minder duurzaam product in plaats van een prijziger, duurzamer product. Toch zegt een ruime meerderheid van de consumenten inmiddels vaker merken te kopen die zich inzetten voor duurzaamheid en aandacht hebben voor het klimaat.
Voor 62 procent van de Nederlanders geldt bovendien dat ze het type verpakking belangrijk vinden bij de aanschaf van eten of drinken. Ruim één op de vijf consumenten laat daarbij de impact op het milieu en de duurzaamheid van de verpakking een rol spelen. Ook het etiket wordt belangrijk gevonden: bijna 60 procent leest dit voordat ze een product aanschaffen. Op het etiket verwachten consumenten in de eerste plaats de ingrediënten terug te vinden, maar daarnaast ook de recycleerbaarheid van de verpakking.
Betrouwbare informatie
‘Nederlandse consumenten maken bewuster duurzame keuzes bij het kopen van voedingsproducten. De vraag naar betrouwbare informatie over ingrediënten, voedingswaardes en herkomst van de producten neemt daarmee ook toe’, meldt Roderick Friend, Business Development Director Tetra Pak Frankrijk & Benelux en Country Manager Tetra Pak Nederland. ‘Tegelijkertijd letten consumenten ook meer op de milieu-impact van de verpakking van producten. Het type verpakking speelt een cruciale rol in het verminderen van de CO2-uitstoot, maar zeker ook in het garanderen van voedselveiligheid’, aldus Friend.
Verpakking en inhoud nauw verbonden
Duidelijke informatie over de ingrediënten en samenstelling geeft Nederlanders het meeste vertrouwen als het gaat over de gezondheidsimpact van een product. De verpakking van voedingsmiddelen is daarbij sterk bepalend voor de beeldvorming over de inhoud, toont het onderzoek. Zo zet 78 procent van de Nederlanders glas in de top-3 van verpakkingsmaterialen die zij associëren met gezonde voeding; 47 procent doet dat met karton. ‘In de wereld van voedingsmiddelen zijn verpakking en inhoud steeds nauwer verbonden. De consument ziet graag dat die twee goed bij elkaar passen’, aldus Friend.
Voedselverspilling verminderen
Overigens bestaat er onder Nederlandse consumenten daarnaast ook een stevig draagvlak om voedselverspilling te reduceren door het aankopen van restproducten. Dat meldt Foodello, een online supermarkt die restpartijen van voedingsproducten aanbiedt. Foodello is onderdeel van Fiksu Ruoka, een Fins bedrijf met als missie het tegengaan van voedselverspilling. Ook in Nederland is een ruime meerderheid van de consumenten volgens hen bereid online voedsel te kopen om zo waste tegen te gaan.
Volgens Foodello houden producenten een zeer ruime ‘veilige marge’ aan bij het bepalen van de tenminste-houdbaar-tot-datum (THT-datum) voor hun producten. Maar ook producten waarvan de houdbaarheidsdatum net verlopen is of binnen afzienbare tijd verloopt, kunnen volgens de online supermarkt meestal nog zonder risico of verlies aan kwaliteit geconsumeerd worden.
Foodello voordeliger
Uit het onderzoek blijkt dat ruim 60 procent van de Nederlandse consumenten bereid is een product te kopen na de THT-datum, aldus Foodello. Het percentage mensen dat die voeding online wil kopen om zo voedselverspilling tegen te gaan, bedraagt 57 procent. Foodello verkoopt haar voedingsmiddelen met kortingen tot 60 procent en is daarmee een stuk voordeliger dan de fysieke supermarkt. Zeker nu de kosten van boodschappen flink gestegen zijn als gevolg van de hoge inflatie, blijkt een ruime meerderheid van de consumenten bereid zogenaamde ‘droge voeding’ (niet gekoeld) te kopen waarvan de THT-datum al verstreken is.