Maturity Matrix of European supply chain start-ups 2023
Supply chain start-ups in Europa hebben het momenteel lastiger om kapitaal te verwerven in vergelijking met een jaar geleden. Dat blijkt duidelijk uit de feedback van 29 ondervraagde start-ups aan Supply Chain Media in het onderzoek voor de jaarlijkse Maturity Matrix. De commerciële pijplijn en de internationale expansie zien er wel beter uit dan vóór de oorlog in Oekraïne. De meeste nieuwkomers in dit overzicht bieden innovatieve digitale oplossingen voor sustainability en supply chain planning.
De tijd dat een start-up met een leuk idee gemakkelijk geld kon ophalen, is voorbij. Investeringsfondsen kijken steeds kritischer naar de toegevoegde waarde, ook omdat de rente het laatste half jaar duidelijk is opgelopen. En ook klanten vragen dieper door welk probleem een bepaalde propositie nou écht oplost.
Voor het zesde opeenvolgende jaar publiceert Supply Chain Media de Maturity Matrix van Europese start-ups en scale-ups die maximaal vijf jaar oud zijn. De volwassenheid van deze jonge bedrijven in de matrix is gebaseerd op de leeftijd, het aantal medewerkers, de gewonnen prijzen, het aantal klanten en vooral het opgehaalde kapitaal. Ze zijn elk ingedeeld in een van de tien oplossingscategorieën: Supplier Management, Supply Chain Sustainability, Ocean/Air Freight Forwarding, Inventory Counting & Process Optimization, Tracking & Tracing, Supply Chain Blockchain, Demand Planning & Forecasting, Transport Planning & Visibility, Road Freight Matching en Last Mile Delivery.
Dit jaar zijn er opvallend veel nieuwkomers op gebied van Demand Planning & Forecasting die allemaal machine learning (ML) en andere artificial intelligence (AI) toepassen in hun oplossingen. Ook richten start-ups zich meer en meer op uiteenlopende digitale oplossingen voor sustainability.