Mark Nicolaï, Danone: ‘Meer uit innovaties halen door end-to-end supply chain-benadering’
Bij een wereldwijde reorganisatie heeft Danone vorig jaar de vier divisies, waarvan drie actief in Nederland, samengevoegd. Nutricia, Alpro en Danone Zuivel vormen nu samen één geheel, met één innovatiepijplijn en één supply chain. Mark Nicolaï is als directeur Design to Delivery verantwoordelijk voor de end-to-end-keten van ontwikkeling en projectmanagement van innovaties, supply chain en kwaliteit. ‘Door innovatie en supply chain vanuit één hand te besturen, kunnen we meer nieuwe producten nog sneller en succesvoller op de markt krijgen.’ Hoe werkt dit in de praktijk?
Mark Nicolaï werkt al sinds 2004 in de supply chain van Danone en Nutricia, in veel verschillende rollen. ‘Toen ik een studie moest kiezen, had ik nog geen idee wat ik wilde worden. Ik koos voor Economie en Recht en had een kort keuzevak Logistiek. Dat heeft me getriggerd om me te specialiseren in de supply chain. Dat past bij me. Het is een pragmatisch vakgebied. Je kunt goed zien wat de resultaten zijn van je beslissingen. En het gaat heel erg over waarde creëren door samen te werken, zowel in- als extern.’
Hij zag bij Danone alle kanten van de supply chain, van het warehouse tot customer service en van sourcing tot planning. Hij kreeg ook met alle productvarianten te maken: van toetjes tot baby- en medische voeding. ‘Voor sommige producten zijn er maar enkele patiënten in heel Nederland, mensen met een heel zeldzame stofwisselings- of auto-immuunziekte die van onze voeding afhankelijk zijn. Dat is uiteraard een heel andere marktdynamiek dan een nieuwe chocoladerange voor Danio.’
Wat betekende de reorganisatie van Danone in 2021 voor Nederland?
‘In ons land worden drie voorheen zelfstandige opco’s (operating companies) samengevoegd: Alpro, Nutricia en Danone Zuivel. Voorheen hadden ze eigen kantoren, eigen ICT-systemen, eigen partners in de supply chain en eigen innovatiefunnels (mechanismen waardoor een continue stroom van ideeën op gang komt en gescreend worden op levensvatbaarheid, red.). Door dat samen te voegen… … …
Verder lezen?
Het volledige 6-pagina-interview met Mark Nicolaï is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in.
>> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement!
>> https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/