Maritieme sector opnieuw in zwaar weer
De Nederlandse maritieme sector zit, nadat deze in 2019 juist weer uit het dal kroop, in zwaar weer: scheepsbouwers en toeleveranciers zien de opdrachtenstroom mede door de coronacrisis droogvallen.
Vooral bedrijven die afhankelijk zijn van export hebben het momenteel moeilijk, blijkt uit een rondgang van Het Financieele Dagblad. Scheepsbouwer Damen Shipyards, met Royal IHC ‘de grote twee’ in scheepsbouwland vormend, heeft inmiddels bekendgemaakt 900 banen in Roemenië en 173 in Nederland te schrappen.
Reddingsactie Royal IHC
Royal IHC heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van bijna 227 miljoen euro en zal binnenkort bekendmaken hoeveel banen het schrapt. Eerder dit jaar werd Royal IHC behoed voor een faillissement door een reddingsactie door een consortium uit de industrie, aandeelhouders, banken en de overheid. De laatste trok daarvoor bijna 400 miljoen euro uit.
De verwachting van branchevereniging NMT (Netherlands Maritime Technology) is dat kleinere scheepsbouwers en toeleveranciers ook banen zullen schrappen. Zo schrapt vloerenbedrijf Bolidt wereldwijd 55 arbeidsplaatsen, waarvan 45 in Nederland. Het bedrijf produceert onder meer prefab dekken voor cruiseschepen, marineschepen, jachten en boten.
Maritieme projecten
De Nederlandse maritieme sector hoopt erop dat de overheid geplande maritieme projecten, zoals de vervanging van onderzeeboten en fregatten, eerder uitvoert en daarbij sterker inzet op aanbesteding in eigen land.