Makersite haalt investering van €18 miljoen op

Makersite

Makersite, het platform dat supply chain digital twins levert voor productduurzaamheid, risico- en kostenoptimalisatie voor grote merken wereldwijd, heeft in een nieuwe financieringsronde €18 miljoen opgehaald. De Duitse start-up maakt gebruik van Artificial Intelligence (AI), data en apps om duurzame product- en supply chain-beslissingen op schaal mogelijk te maken. Het helpt zo productiebedrijven complexe uitdagingen in de hele keten op te lossen.

Makersite werd in 2018 opgericht door Neil D’Souza. Het is een cloudgebaseerd platform dat data-aggregatie en live-applicaties combineert voor product life cycle-management. De nieuwe investering is afkomstig van Hitachi Ventures, Translink Capital, Kompas en Planet A. Makersite maakte de afgelopen twaalf maanden een sterke omzet- en klantengroei door. Het wil de financiering gebruiken voor het bieden van continue ondersteuning bij haar oplossingen aan klanten, waaronder Microsoft, Vestas, Cummins en Procter & Gamble.

Duurzaamheid

100 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot is afkomstig van producten; van de manier waarop ze worden gemaakt, de dingen die we nodig hebben om ze te gebruiken en het einde van hun levensduur. Toch heeft minder dan 1 procent van alle producten duurzaamheid als ontwerpparameter. Tegelijkertijd worden bedrijven geconfronteerd met nieuwe voorschriften om hun uitstoot te rapporteren en te verminderen. Eén van de grote problemen is dat 90 procent van de emissies in productiebedrijven afkomstig is uit de supply chain, maar Scope 3-emissies zijn moeilijk te traceren en nog moeilijker terug te dringen.

‘Producten die vandaag de dag op de markt komen, zijn vaak al jaren geleden ontworpen. De markt heeft een oplossing nodig die helpt om de duurzame producten van morgen vandaag te ontwerpen’, zegt Tobias Jahn, partner bij Hitachi Ventures. ‘Om bedrijven groener te laten worden en klaar te maken voor een duurzame economie, is inzicht in de ecologische voetafdruk van het product en de impact daarvan op de kosten, naleving en supply chains tijdens de productontwikkeling noodzakelijk. Door data-inzichten in productontwikkeling en supply chains te brengen, helpt Makersite duurzaam productontwerp te omarmen’, aldus Jahn.

Makersite stelt met haar oplossing ontwikkelings- en inkoopteams in productiebedrijven in staat betere beslissingen te nemen over wat en waar op schaal te kopen. De AI van Makersite brengt automatisch het portfolio van producten, leveranciers en productieprocessen van een bedrijf in kaart aan de hand van meer dan 140 materiaal- en supply chain-databases. Vervolgens construeert het gedetailleerde, nauwkeurige digital twins van elk product en hoe dit wordt gemaakt, gebruikt en verwijderd. Deze dynamische, multicriteria modellen en diep geïntegreerde apps maken transparantie en snel inzicht in meerdere factoren mogelijk, waaronder footprints, should-costing en compliance-risico’s.

Economie van de toekomst

D’Souza: ‘We hebben tientallen jaren gestoken in het oplossen van een probleem dat de maakindustrie tot nu toe is ontgaan. Hoe maak je in een steeds complexere omgeving sneller betere producten? Een van de antwoorden is het vereenvoudigen en decentraliseren van de besluitvorming, door nauwkeurige, direct bruikbare multicriteria gegevens over duurzaamheid, kosten en risico’s van beslissingen te verstrekken. We waren vereerd door de reactie van de industrie en zijn winstgevend gegroeid, puur door mond-tot-mondreclame. Met deze investering vergroten we de leverings- en marktcapaciteit om onze geavanceerde oplossing te leveren aan nog veel meer klanten die hun transformatie naar het nieuwe normaal van duurzaam ondernemen zijn begonnen.’