Maersk waarschuwt voor afnemende vraag containervervoer
Containerrederij A.P. Møller-Maersk waarschuwt voor een sterkere daling van de wereldwijde vraag naar zeecontainers dit jaar. Die daling is terug te voeren op een zwakke economische groei en fabrikanten die nog steeds hun voorraden aan het afbouwen zijn. Waar eerder een daling van de containervolumes van maximaal 2,5 procent was becijferd, wordt nu rekening gehouden met een krimp van wel 4 procent.
Maersk is met een marktaandeel van zo’n 17 procent een van ’s werelds grootste containervervoerders. ‘We hadden verwacht dat klanten halverwege het jaar hun voorraden wel zouden hebben afgebouwd, maar tot nu toe zien we daar nog geen tekenen van. Als gevolg daarvan is de toename van de volumes die we in de tweede helft van het jaar hadden verwacht, uitgebleven’, meldde CEO Vincent Clerc tijdens een persconferentie.
Aanwas nieuwe containerschepen
Maersk boekte vorig jaar nog recordwinsten dankzij de toen geldende hoge vrachttarieven, als gevolg van een sterke consumentenvraag in combinatie met door de pandemie veroorzaakte opstoppingen in havens. In 2023 zijn de vrachtprijzen door de wereldwijde economische teruggang echter flink gekelderd. Om het voor de sector nog een graadje erger te maken, kwamen er dit jaar ook nog eens honderden nieuwe containerschepen – besteld tijdens de pandemie – op de markt.
Duik in vrachttarieven
Volgens Clerc is de sector gedisciplineerd omgegaan met de nieuwe capaciteit, waardoor een grotere duik in de vrachttarieven tot nu toe voorkomen werd. ‘Of dat zo blijft, zal de tijd ons leren. We zullen ons de komende achttien maanden moeten aanpassen aan de nieuwe marktsituatie.’ Volgens Maersk daalde het aantal containers dat tussen april en juni geladen werd met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de gemiddelde vrachttarieven halveerden.
De omzet van Maersk in het tweede kwartaal van dit jaar was als gevolg van deze ontwikkelingen fors minder dan een jaar eerder: het concern noteerde voor Q2 van 2023 een omzet van 13 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog bijna 21,7 miljard dollar.