Maersk vaart wel bij coronapandemie
De coronapandemie heeft Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, het afgelopen jaar geen windeieren gelegd. In het vierde kwartaal van 2020 steeg het brutobedrijfsresultaat (ebitda) van de Deense rederij met maar liefst 96 procent tot 2,2 miljard dollar, dankzij een mix van explosieve stijging van de transportprijzen en daling van de brandstofprijzen. Over heel 2020 steeg het brutobedrijfsresultaat met ruim 47 procent tot 6,6 miljard dollar. Het succes heeft echter ook een keerzijde.
De opleving in de containervaart komt na jaren van verliezen. Gedurende de lockdowns in 2020 daalde de vraag naar containervervoer en moesten de rederijen noodgedwongen hun capaciteit beperken en afvaarten schrappen. Daardoor bleven de transportprijzen verrassend stabiel. Toen de vraag weer aantrok, schoten de prijzen echter flink omhoog.
Zo ging de prijs op de spotmarkt voor het vervoer van een container van China naar Europa van 2000 naar 10.000 dollar. Er waren zelfs uitschieters naar nog hogere bedragen, meldt Het Financieele Dagblad. Ook ontstonden door de lockdowns op diverse plekken in de wereld tekorten aan lege containers, wat het prijsopdrijvend effect versterkte. Gemiddeld was de stijging van de vervoersprijs echter lager doordat Maersk veel met lange contracten werkt.
DHL en DSV omzeilen grote rederijen
De ontwikkelingen in de containermarkt stuiten overigens wel op kritiek bij verladers en expediteurs. Zij klagen over de afgenomen betrouwbaarheid van de vaarschema’s – eind vorig jaar kwam slechts de helft van de schepen op tijd aan in de haven, een diepterecord – en de doorgevoerde prijsstijgingen. Ook de dominantie van de grote rederijen stuit op bezwaren.
Reden voor pakketbezorger DHL en de Deense transportbemiddelaar DSV om zelf te starten met het charteren van kleine schepen, die normaal niet zouden worden gebruikt voor containervervoer. Naar verluidt is het de eerste maal in de historie dat klanten van grote rederijen buiten hen om containervervoer regelen op de belangrijkste routes tussen China en Europa en de Verenigde Staten.