Lonneke van Schaik, Marley Spoon: ‘Supply chain is in onze business cruciaal voor klanttevredenheid’
Maaltijdboxen werden in coronatijd enorm populair. Iedere dag een originele en verse maaltijd op tafel, zonder dat het je tijd kost om recepten te zoeken en boodschappen te doen. En zonder ingrediënten over te houden die daarna staan te verpieteren in je (koel)kast. De logistiek daarachter is een complexe organisatie. Aan Lonneke van Schaik de taak om bij scale-up Marley Spoon het logistieke netwerk mee te laten groeien met het aantal klanten.
Ze werkte in de supply chain bij Starbucks en Red Bull. Bedrijven waar het ondernemerschap hoogtij viert en waar ze zich de verschillende supply chain-disciplines en leidinggeven eigen heeft kunnen maken. Om deze ervaring verder te verdiepen, ging ze aan de slag bij het destijds net gefuseerde Kraft-Heinz, ware het niet dat de bedrijfscultuur haar in dat bedrijf niet als een jas paste. Een uitnodiging van Capgemini Invent voor een oriënterende kop koffie resulteerde uiteindelijk in een switch naar consultancy. Ze stond ervoor open, vooral omdat die baan op het juiste moment kwam.
‘Aan het begin van mijn carrière vond ik het moeilijk om met weinig ervaring van toegevoegde waarde te zijn. Maar na het zien van wat verschillende bedrijven wordt het makkelijker om die ervaringen mee te nemen en in te zetten als consultant. Je zet als consultant een breed palet aan vaardigheden in, je ziet veel verschillende omgevingen en je werkt in veel verschillende settings, wat resulteert in een ontzettende steile leercurve en verbreding van je horizon. Wat ik leuk vond, was dat ik altijd terechtkwam in teams van mensen die houden van grasduinen, die niet vies zijn van verdiepende analyses. Bovendien staat er bij Capgemini een enorm IT-apparaat achter je. Ik heb er ontzettend veel geleerd over digitalisering van de supply chain.’
Het logische doorgroeipad in zo’n consultancy-organisatie is richting sales, en dat is nu net wat Van Schaik niet zo interessant vindt. ‘Ik wil juist op supply chain-vlak de diepte in.’ En dat kan bij Marley Spoon. … … …
Verder lezen?
Het volledige 6-pagina-interview met Lonneke van Schaik is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>