Logistiek Digitaal helpt mkb’ers de volgende stap in digitalisering te maken

Logistiek Digitaal helpt mkb’ers de volgende stap in digitalisering te maken

Om onze positie als logistieke hub van Europa te borgen, hebben we innovatieve en wendbare supply chains nodig. Mkb-bedrijven maken hier een belangrijk onderdeel van uit en daarom is het belangrijk dat ook die hun bedrijfsprocessen digitaliseren. Logistiek Digitaal ondersteunt hen daarbij, met gratis advies, tools en trainingen. ‘Wij vervullen een gidsfunctie’, vertelt Johan Kerver van Logistiek Digitaal. ‘We leggen niemand iets op, maar we helpen je de volgende stap in digitalisering te maken.’

Nederland is internationaal gezien koploper op het gebied van logistiek en supply chain management. De hubfunctie die we vervullen binnen Europa draagt in ruime mate bij aan onze brede welvaart. Logistiek is goed voor 9,7 procent van ons bruto nationaal product (bnp) en de overheid is er alles aan gelegen deze topsector te laten groeien en bloeien. Wat hiervoor nodig is, is een duurzaam en innovatief bedrijfsleven én een infrastructuur waarmee supply chains optimaal met elkaar kunnen samenwerken. Op beide vlakken zijn hiervoor vanuit het Nationaal Groeifonds forse stimuleringsprogramma’s opgetuigd die vallen onder de noemer Digitale Infrastructuur Logistiek.

Reageren op veranderingen

‘Onze logistieke ketens moeten resilient zijn zodat we als sector snel en goed kunnen reageren op de veranderingen die op ons afkomen’, stelt Kerver. ‘Digitalisering en het veilig kunnen uitwisselen van data zijn daarbij cruciaal. Er wordt vanuit de overheid onder andere in cybersecurity geïnvesteerd en met de ontwikkeling van de Basis Data Infrastructuur hebben we een fantastische basis waarop bedrijven efficiënt, veilig en vertrouwd hun gegevens kunnen delen. Maar daarnaast moeten bedrijven ook zelf digitaliseren, en dat is waar wij in beeld komen.’

Hulp voor mkb

Logistiek Digitaal is een programma binnen de Digitale Infrastructuur Logistiek, gericht op het digital ready maken van het midden- en kleinbedrijf. Het wordt uitgevoerd door de brancheorganisaties TLN en Evofenedex. Bij deze laatste zit Kerver in het managementteam. ‘In het mkb is digitaal werken nog geen vanzelfsprekendheid’, zegt hij. ‘We merken dit dagelijks in de gesprekken die we met bedrijven voeren. Ondernemers zijn hartstikke druk met het verlenen van service aan klanten en het runnen van hun dagelijkse operatie. Die hebben vaak de tijd niet om zich in digitalisering te verdiepen. De overheid wil deze ondernemers helpen, want om ketens resilient te maken heb je mkb’ers keihard nodig.’

De eerste stap

Hoe ver is jouw organisatie op het gebied van digitalisering van de logistieke processen? Dat is de eerste vraag die Logistiek Digitaal helpt beantwoorden. Door het invullen van de zogenaamde digital readiness scan – deze is via de website van Logistiek Digitaal te benaderen – krijgt een ondernemer of manager een beeld van de huidige staat van zijn bedrijf op het gebied van digitalisering. Op basis daarvan wordt besloten waar hij aandacht aan moet besteden. Dit kan van alles zijn, zoals het digitaal vaardiger maken van medewerkers of het op orde brengen van de datastructuur. In welke digitaliseringsfase een bedrijf zich ook bevindt, de consulenten van Logistiek Digitaal helpen de stap richting een volgende fase te maken. Hiervoor krijg je een (gratis) advies op maat.

Gidsfunctie

‘Zo’n adviestraject is echt bedoeld om een bedrijf op weg te helpen, we komen niks verkopen’, benadrukt Kerver. ‘Onze adviseurs digitalisering zijn al betaald en kunnen volledig neutraal en objectief advies geven. Door hun basis bij Evofenedex of TLN kunnen ze expertise aanhaken of contacten leggen tussen mensen.’ Logistiek Digitaal vervult vooral een gidsfunctie; bijvoorbeeld bedrijven laten zien welke subsidies er voor hen beschikbaar zijn of welke evenementen ze kunnen bezoeken. ‘We werken ook samen met de Digitale Werkplaatsen voor mbo- en hbo-studenten. Via deze platforms kunnen we bedrijven aan stagiairs koppelen om bijvoorbeeld een data science-opdracht uit te voeren.’

Driedaagse training

Het trainingsaanbod van Logistiek Digitaal bestaat uit twee onderdelen: online cursussen en de Digi-coach-opleiding. De online cursussen zijn praktisch ingestoken en vaak in minder dan een uurtje te volgen. In video’s geven vakexperts bijvoorbeeld tips over slim datagebruik in een warehouse of over het aansturen van een veranderproces. Voor degene die zelf een digitaliseringsproject wil leiden, is er de opleiding Digi-coach. Hierin leer je hoe je binnen jouw bedrijf digitalisering aanjaagt. In de training is onder andere aandacht voor verandermanagement en het omgaan met weerstand. Dat je de driedaagse training samen doet met vakgenoten van andere bedrijven, wordt door cursisten als extra leerzaam ervaren.

Naast de ondernemer

Het adviesgesprek, de cursussen en trainingen, de digital readiness scan; alles bij Logistiek Digitaal is erop gericht bedrijven zélf de noodzakelijke veranderingen door te laten voeren. ‘Het is dus niet zo dat wij komen vertellen wat jij als mkb-bedrijf allemaal moet doen’, zegt Kerver. ‘Bedrijven moeten al zoveel van de overheid. Wij gaan juist náást de ondernemer staan om deze zo concreet en praktisch mogelijk van dienst te zijn. Niet met theoretische modellen of adviesrapporten maar met tips en adviezen die een bedrijf meteen kan toepassen. Samen met de ondernemer zetten we de volgende stap in digitalisering.’

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.