Logility lijft AI-pionier in supply chain forecasting Garvis in

Logility

Het Amerikaanse Logility neemt de Belgische softwareleverancier Garvis over. Deze in 2020 opgerichte scale-up lanceerde een tool waarmee demand planners hun kennis en inzichten digitaal kunnen vastleggen om zo de forecast te verbeteren. De integratie van ChatGPT in deze tool voor demand planning baarde recent veel opzien. Logility mikt met de overname op een nieuw supply chain-planningskader dat het mogelijk maakt vraag en voorraad beter en sneller dan met conventionele methoden op elkaar af te stemmen. 

In plaats van te vertrouwen op traditionele modellen, ontwierp Garvis een AI-first prognose-oplossing. Deze oplossing, DemandAI+, combineert generatieve AI met machine learning-algoritmen en creëert een modern, meer omvattend en intuïtief planningskader dat supply chain-relaties snel digitaliseert en die gegevens beschikbaar maakt voor alle belanghebbenden in het bedrijf. Door het systeem eenvoudigweg vragen te stellen, krijgen planners, leidinggevenden en niet-planners in real-time antwoord. Daardoor kunnen ze beter geïnformeerd beslissingen nemen en sparen ze kostbare planningstijd uit.

DemandAI+, gebouwd voor de cloud, zal worden geïntegreerd in het Logility Digital Supply Chain Platform. De integratie is naar verwachting binnen een jaar klaar. Het maakt van Logility het enige supply chain-planningsplatform dat gebruik maakt van Generative AI, geavanceerde AI-gestuurde algoritmen en machine learning. Deze innovatieve aanpak combineert de basisvraag, promotionele lift, causale prognoses, externe gegevens en gebruikersinzichten in één oplossing. De tool verbetert de nauwkeurigheid van de prognoses en brengt organisaties op één lijn.

Transformatie in supply chain planning

‘We staan aan de vooravond van een belangrijke transformatie in supply chain planning met de vooruitgang in technologie, generatieverschuivingen van planners en de hoge snelheid van marktveranderingen en verstoringen’, zegt president Allan Dow van Logility. ‘Met een AI-gedreven aanpak als kern heeft Garvis een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven de vraag voorspellen in een zeer dynamische markt. Door de technologie in Logility’s portfolio op te nemen, versnellen we onze gezamenlijke visie om de grenzen van de traditionele kortzichtige supply chain-planningsoplossingen te doorbreken.’

De technologie is inmiddels meer dan zeventig keer met succes geïmplementeerd. Klanten konden zo hun koopgedrag, marktdynamiek en andere gebeurtenissen vertalen naar prognoses voor producten, locaties en klanten. DemandAI+ stelt bedrijven in staat te begrijpen hoe ze moeten reageren op veranderingen op het moment dat deze zich voordoen. Daardoor wordt uiteindelijk de nauwkeurigheid van prognoses en serviceniveaus verbeterd, zelfs voor sterk gepromote, zeer seizoensgebonden of intermitterende producten.

Belachelijk snelle implementatietijd

‘Onze klanten hebben fantastische resultaten geboekt door AI-gestuurde algoritmen en natuurlijke taalinterfaces te gebruiken om inzicht te krijgen in de pieken en dalen in de vraag, en deze kennis snel te communiceren naar de rest van het bedrijf’, meldt Piet Buyck (foto), CEO van Garvis. ‘Het levert ze een besparing van 70 procent op de wekelijkse planningstijd op, 15 tot 30 procent minder prognosefouten en een verbeterd voorraadbeheer – en dat alles met een belachelijk snelle implementatietijd’, aldus Buyck. Klanten van Logility hebben direct de mogelijkheid om gebruik te maken van de mogelijkheden van AI-gestuurde inzichten voor supply chain planning.