Leverancier Kramp legt fundering voor end-to-end supply chain planning
Kramp is een grote leverancier van onderdelen voor de agrarische sector en de tuin/park-markt, met een netwerk van distributiecentra dat zich uitstrekt over heel Europa. Om de omzet verder te laten groeien en tegelijkertijd grip te houden op kosten, opslagcapaciteit en personeel, moest het bedrijf zijn supply chain-planningsniveau verhogen. Samen met leverancier Slimstock werd een optimalisatieprogramma gestart. ‘De fundering is gelegd. We zijn straks helemaal klaar om onze groeiambities te verwezenlijken. Daarna kunnen we ook S&OP gaan implementeren’, zegt COO Martijn Bonte.
Kramp is specialist in onderdelen en accessoires voor de agrarische sector met een jaaromzet van meer dan een miljard euro. Via 24 verkoopkantoren en elf dc’s verspreid over Europa levert het meer dan 500.000 artikelen, direct uit voorraad. Snel leveren is een absolute must: als een boer middenin het oogstseizoen met een kapotte tractor stilstaat op het land, moet die zo snel mogelijk worden gerepareerd. Met een fijnmazige distributiestructuur en vele jaren ervaring heeft Kramp dit spel perfect onder de knie. De klantenkring breidt uit, de omzetcijfers tonen een gestage lijn omhoog en het bedrijf is financieel kerngezond.
Kramp noteerde in 2021 een omzet van meer dan een miljard euro en heeft de ambitie om deze stevig te laten groeien, tot 1,5 miljard in 2025. Om daarbij ook de winstmarge op peil te kunnen houden, moest er in de aansturing van de supply chain wel wat veranderen, stelt Bonte. ‘Onze omzet groeit stevig, maar we zagen dat onze kosten en onze voorraden naar verhouding nog harder groeiden. Daar zat iets scheef. We waren weliswaar heel goed in het organiseren van onze operationele processen, het aanbieden van een breed assortiment met korte levertijden binnen heel Europa, maar op tactisch en strategisch planningsniveau hadden we nog een slag te maken.’
Dit bleek onder andere tijdens de coronaperiode toen de vraag steeds moeilijker voorspelbaar werd en ook aan de inkoopkant de onzekerheid begon toe te nemen. ‘Als reactie hierop gingen we steeds meer bestellen… … …
Verder lezen?
Het volledige artikel telt 4 pagina’s en is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>