Leven van start-ups gaat gepaard met groeistuipen
Supply Chain Magazine is een jaar geleden begonnen met een reeks artikelen over bedrijven die samenwerken met start-ups. Wat is de stand van zaken nu? Lukt het die bedrijven om hun start-up-oplossingen verder uit te rollen? In de meeste gevallen wel, blijkt uit een korte rondgang. Maar een enkeling heeft de samenwerking stopgezet. ‘Als start-up kom je altijd in de moeilijkheden.’
De aanvallen van Houthi-rebellen op vrachtschepen in de Rode Zee bewijzen nog maar eens hoe waardevol een goede visibility-tool is. Omdat containerrederijen massaal deze populaire scheepvaartverbinding mijden en om Afrika heen varen, neemt de transporttijd flink toe. Zo ook bij Ergobaby, fabrikant van babydragers, kinderwagens en wipstoeltjes. ‘Het merendeel van onze goederen komt uit Vietnam, India en China. We zullen in onze planning rekening moeten houden met langere transporttijden’, stelt Riyadh Rashid. Hij begint gewend begint te raken aan dit soort verstoringen: ‘Ik geloof niet dat we ooit nog een stabiele supply chain krijgen zoals in de tijd vóór de pandemie.’
Rashid is binnen Ergobaby verantwoordelijk voor demand planning en bevoorrading van de verkoopkanalen in Europa. In een eerder artikel in Supply Chain Magazine sprak hij over Limbiq, een Duitse start-up die in 2020 is gestart met de ontwikkeling van een visibility-tool. Ergobaby gebruikt deze tool om inzicht te krijgen in de leveringen uit Azië. ‘Sinds het vorige gesprek hebben we de oplossing van Limbiq verder uitgerold. Alle leveranciers zijn nu daadwerkelijk aangesloten. Althans formeel. De praktijk is helaas wat weerbarstiger. Niet elke leverancier speelt al het spel zoals wij dat graag willen spelen’, verklaart Rashid.
Het is de bedoeling dat alle leveranciers hun statusinformatie op tijd uploaden in Limbiq. Sommige leveranciers blijven echter net als voorheen Excel-bestanden met de gevraagde data sturen. ‘Gelukkig hebben we nu een tool waarmee we toch volledig zicht houden op dat deel van de supply chain. Als we een bestand van een leverancier ontvangen, kunnen we dat zelf importeren. Natuurlijk proberen we onze leveranciers zover te krijgen dat zij dat doen, maar het kost tijd om hun gedrag te veranderen. Het belangrijkste is dat we nu controle hebben over onze supply chain.’ … … …
Verder lezen?