Koen Hogenboom, Mr Marvis: ‘Opschaalsnelheid van de supply chain bepaalt onze groei’
De meeste mensen kennen Mr Marvis van de levenslustige reclames voor shorts, chino’s en shirts. Veel minder bekend is het afwijkende businessmodel van het Nederlandse merk. ‘Wij onderscheiden ons met slow fashion. We willen dat de kleding die we nu op de markt brengen over vijf jaar nog altijd modieus is en ook na honderd keer wassen mooi blijft’, zegt Supply Chain Director Koen Hogenboom. Wat betekent dit voor de supply chain?
Sinds de opkomst van de fast fashion is het aantal kledingstukken dat mensen kopen fors gestegen. De meeste merken zijn al lang af van het traditionele idee van een zomer- en een wintercollectie. Nee, ze brengen iedere zes weken of vaker nieuwe items op de markt. Vrijwel alles wat niet wordt verkocht, belandt in de vuilverbrander – slechts een heel klein deel van de kleding kan worden gerecycled.
Parallel aan de opkomst van de fast fashion is er het kwaliteitsverlies van kleding. Materialen bestaan voor een steeds groter deel uit goedkopere kunststofvezels die sneller slijten en al na een paar keer wassen hun eigenschappen verliezen. Met als gevolg stoffen waar spontaan gaten in vallen, elastieken die beginnen te lubberen en kleuren die vervagen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de manier waarop kleding vandaag de dag in elkaar wordt gezet. Naden waar maar een klein beetje spanning op komt te staan, scheuren open. Ook de afwerking laat zeer te wensen over, met als gevolg loshangende draden die je heel voorzichtig moet afknippen, want anders trek je je hele shirt of broek uit elkaar.
Mr Marvis zet in op het tegenovergestelde slow fashion: collecties die niet snel veranderen, die slechts twee seizoenen beslaan (voorjaar/zomer en herfst/winter) en die van zulke hoogwaardige kwaliteit zijn, dat ze niet of nauwelijks slijten door dragen of wassen. … … …