Kennis-ecosysteem cruciaal onderdeel in toekomstige supply chains
Onder invloed van AI, autonoom transport en robotisering zullen supply chains radicaal veranderen. Om niet achterop te raken moeten bedrijven zich omringen met een ecosysteem van start-ups, academici en vakgenoten, stelt futurist Richard van Hooijdonk (foto) tijdens het Innovation & Experience (INEX)-event van UC Group. ‘Het is onmogelijk om zelf alle kennis in huis te hebben. Er is altijd iemand in de wereld die wat jij wilt, al eerder heeft gedaan. De kunst is om die persoon te vinden.’
Door Harm Beerens
Hoe zien de supply chains van de toekomst eruit? Richard van Hooijdonk heeft daar behoorlijk concrete ideeën over, bleek tijdens het evenement in Raamsdonksveer, waar hij als trendwatcher de keynote verzorgde. Multipurpose-fabrieken en gerobotiseerde magazijnen waar het pikdonker is omdat er geen mens meer werkt, stadshubs met autonoom rijdende vrachtauto’s en manloze containerschepen die vanaf de zee met drones worden geladen en gelost. ‘Ik denk dat dit ongeveer is waar het naartoe gaat, maar wat er precies gaat gebeuren weet natuurlijk niemand. We zitten in een exploratiefase’, stelt Van Hooijdonk. ‘Het is dan vooral belangrijk dat je als bedrijf snel kunt schakelen. Het managen van onzekerheid, dat wordt jullie hoofdtaak de komende jaren.’
Louwman’s Toyota World, het museum waar UC Group zijn INEX-event organiseert, zit vol met managers van logistieke bedrijven die de woorden van Van Hooijdonk gretig absorberen. ‘Omgaan met onzekerheid is niet makkelijk. Uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat slechts 14 procent van alle bedrijven hiertoe in staat is’, waarschuwt de futurist. ‘De meeste supply chain-processen zijn nu eenmaal niet ontworpen om te veranderen.’ Supply chain wordt volgens hem een skill game waarin behoefte is aan pioniers en extreme talenten met passie voor hun vak. Mensen die richting kunnen geven aan verandering. ‘We zijn op zoek naar de Mark Zuckerbergs van de logistiek en de Elon Musks van de supply chain.’
Kennis-ecosysteem bepalend voor succes
Steeds meer bedrijven zullen met eigen academies mensen gaan opleiden, voorziet hij, maar ze zullen in toenemende mate ook behoefte hebben aan kennis van buiten. ‘De echt innovatieve concepten verzin je niet zelf, die zitten bij start-ups, bij academici en bij bedrijven die vooroplopen. Er is altijd wel iemand in de wereld die wat jij wilt, al eerder heeft gedaan. De kunst is om die persoon te vinden.’ Daarom adviseert hij zijn publiek in Raamsdonksveer in ecosystemen te investeren. ‘Zorg dat je een netwerk van superslimme mensen, partners en bedrijven om je heen verzamelt. Partijen die jou kunnen helpen de juiste stappen te zetten. Ecosystem design en ecosystem orchestration zullen bepalend zijn voor je succes.’
De woorden van Van Hooijdonk sluiten naadloos aan bij wat managing director Pascal van Beek van UC Group ook voelt en ziet, vertelt hij tijdens de borrel tussen de prachtige oldtimers die Louwman’s Toyota World bezit. ‘Het samenwerken in ecosystemen, of co-creatie zoals wij het noemen, zit in het DNA van ons bedrijf. Onze consultants en interimmers hebben allemaal hun eigen netwerk waarmee ze gezamenlijk nieuwe oplossingen ontwikkelen. Waar nodig haken onze young professionals aan. En we werken intensief samen met technologiepartners, zoals degenen die hier vandaag de workshops hebben gegeven. Dus die ecosystemen die Van Hooijdonk noemt, daar geloof ik heilig in.’
Innovatielabs voor scale-ups
De medeoprichter van UC Group gaat nog een stap verder in zijn ‘ecosysteem-denken’ en zegt in de toekomst ook klanten hiermee te gaan helpen. ‘Ik zie bijvoorbeeld dat Amerikaanse scale-up-bedrijven die zich hier in Nederland willen vestigen heel veel behoefte hebben aan zo’n netwerk. Met UC Group willen we investeren in een initiatief dat innovatielabs gaat opzetten. Hierin komen alle kennis en partners bij elkaar die je als bedrijf nodig hebt om hier in Nederland te slagen. Denk aan partijen met juridische kennis, commercieel adviseurs, specialisten in logistiek vastgoed, supply chain-experts… Alles waar je als relatieve nieuwkomer behoefte aan hebt, maar geen toegang tot, omdat je ze niet kent.’
Hij zegt trouwens ook nog een andere tip van Van Hooijdonk te gaan opvolgen, namelijk het advies om aan reverse mentoring te gaan doen. Dit betekent dat een ervaren manager nu eens niet een jongere gaat coachen, maar dat deze manager zich juist laat adviseren door iemand van onder de 25 jaar. Een jongere die met een frisse blik naar problemen kijkt en geen last heeft van legacy-gevoelens als ‘zo doen we dat nu eenmaal in dit bedrijf’. Van Beek: ‘Dit vond ik eigenlijk wel een heel goede tip. Ik heb daarom zojuist besloten dit zelf ook te gaan doen. Ik ga een young professional vragen om eens een dag of een week met mij mee te lopen en zijn eerlijke mening te geven over de beslissingen die ik neem. Wat dit oplevert? Geen idee. Maar het leidt ongetwijfeld tot interessante, nieuwe inzichten. Daar ben ik van overtuigd.’
Supply chain game is hoogtepunt
Het Innovation & Experience-congres wordt jaarlijks georganiseerd door consultancy en interim management bureau UC Group. De kennisworkshops werden deze keer geleid door de technologiepartners Lalesse, Lowpad, Centric, Actemium, Datacation, Docklab, Visma Loginex en Thinkwise. Hoogtepunt van het evenement was het gezamenlijk spelen van een speciaal voor deze gelegenheid gemaakte Supply Chain Game, dat de bezoekers na afloop ook mee naar huis kregen. Een verslag hiervan, met uitleg over de totstandkoming van het spel, verschijnt in de decembereditie van Supply Chain Magazine.