Jolien Rip, Naïf: ‘Uitdaging zit in groei’

Jolien Rip

Jolien Rip maakte de overstap van Manager Supply Planning & Stock Management bij Coolblue naar Head of Finance & Operations bij Naïf Good Care. ‘We produceren nu alles in Nederland en in principe willen we dat blijven doen. Maar wat als we heel groot worden in een land ver van Nederland? Inspelen op groei zal een enorme uitdaging zijn.’

Vanwaar de overstap?

Naïf – dat verzorgingsproducten met natuurlijke ingrediënten voor baby’s en kinderen maakt, maar ook bijvoorbeeld minerale zonnebrand zonder chemische filters voor volwassenen – is een kleinere onderneming, waar ik op meerdere vlakken grotere impact kan maken voor het bedrijf. En met meerdere vlakken doel ik op zowel finance, de operatie als data. Daarnaast is het een B Corp-bedrijf met een grote, positieve invloed op mens en milieu, waarbij ik meer kan bijdragen aan een duurzamere wereld.’

Wat houdt de nieuwe functie in? 

Ik ben enerzijds verantwoordelijk voor de financiële doelstellingen en de budgetten. En anderzijds voor de operationele tak van onze webshop, dus zorgen dat onze producten bij de retailklanten en de consumenten terechtkomen. Dat is een leuke combinatie, waarbij ik met mijn team oplossingen probeer te implementeren die zowel commercieel als vanuit duurzaamheidsperspectief een goed idee zijn. Een simpel voorbeeld daarvan is de verzending van onze miniset met vier tubes. Die verpakken we nu in brievenbusdoosjes, waardoor we minder lucht versturen. Tegelijkertijd verlagen we daarmee de verzendkosten.’

Waarom is Jolien Rip de juiste persoon voor deze baan? 

Door mijn achtergrond in supply chain/econometrie en praktische ervaring met finance en strategie bij HAL Investments en supply chain bij Coolblue.’

Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?

Ik zie nog veel kansen om de communicatie/processen met meerdere ketenpartijen te automatiseren, om ons datawarehouse en analyses/rapportages naar een hoger niveau te tillen, om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in de keten te verminderen en meer focus aan te brengen in ons assortiment. En we gaan natuurlijk door met het monitoren van onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen en de vereisten die we aan onze partners stellen.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt in de toekomst belangrijk?

‘Belangrijk voor de toekomst van Naïf zal de vraag zijn: hoe gaan we groeien? We produceren nu alles in Nederland en in principe willen we dat blijven doen. Maar wat als we heel groot worden in een land ver van Nederland? We kijken nu vooral naar Europa – Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk – maar exporteren ook naar Azië. Moeten we daar gaan produceren? Die vraag speelt nu nog niet, maar het is al wel zaak daar kritisch naar te kijken omdat het onze doelstelling is onze supply chain zo duurzaam mogelijk te maken. Inspelen op groei zal een enorme uitdaging zijn.’